Axel

    Hej! Jag har insett att jag vill studera fastighetsutveckling med fastighetsförmedling på KTH efter gymnasiet, men problemet är att jag tog skolan för oseriöst i åk 1 (fick 2 E, 2 D, 4 C och 1 B ) och mina betyg nu i åk 2 kommer inte vara jättebra (Som de ser ut som nu kommer jag få 1 A och typ 2-3 B, sedan E och D ). Har så mycket stress och ångest över att mina betyg är så dåliga att jag inte kan sova om nätterna. Kan man plugga upp betygen på komvux direkt efter studenten och hur funderar de med antagningen isåfall? Jag läser förövrigt samhällslinjen så måste också läsa matematik 3c för att få behörighet. Förlåt för rörig fråga men känner mig så himla förvirrad. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Axel,
    det viktigast är att bli Behörig, för att obehöriga deltar inte i konkurrensen om högskoleplats. Till kth/fastighetsutveckling-fastighetsformedling/utbildningen behöver du även (för särskild behörighet) fysik och kemi kurserna eller godkänt betyg i naturkunskap 2 (missa inte det).
    För konkurrens kan du göra högskoleprovet (hoppas det blir möjligt under hösten 2020). Gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    ang. läsa upp betygen på komvux
    Komvux i de flesta kommuner har tyvärr inte råd att ge plats för "omläsning"/konkurrenskomplettering. Alltså det är endast nya kurser i vilka du ej redan har godkänt betyg i, som det finns en rimlig chans att få läsa - på komvux (i de allra flesta fallen).
    Vill man höja betygen i redan godkända kurserna, är det prövningar man ska leta efter var man kan göra. Svårt att hitta var man kan göra prövning. Förberedelser inför prövningar - genom självstudier, eller studier med privatlärare eller så går det att köpa kurser på t.ex Hermods distans (där man ej får betygen, utan endast undervisning och förhoppningsvis också bra kunskaper).
    Det du kan göra nu är att göra ditt basta i alla kurser du läser, träna inför högskoleprovet och titta även på andra alternativ (för att det tyvärr inte kan ges ngn garanti på att komma in på just den enda utbildningen som du uppger att du är intresserad av).
    Du kan också kika på utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex på:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management-sthlm
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management-malmö
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare
    yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda

    Kika även på andra yh i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=fastighet&ht21 (inom "fastighet" med start HT21).