Anton

    Hej! Om man ska läsa på en folkhögskola och få omdöme behöver man läsa i 30 veckor. Jag har redan bra betyg i svenska och matte så det vill jag inte läsa igen. Vad är det egentligen som jag behöver läsa för att få omdöme 4. Är det svårt att få det? Om man ska söka in på läkarprogrammet med omdöme är det bara omdömet man söker med för att komma in?

    Mvh/ Anton

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    Omdöme "4" är det högsta som man kan uppnå när man läser på en folkhögskola.

    Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige och varje folkhögskola är som ett "eget företag"... det är inte exakt samma regler och villkor; det är därför bäst att vända sig direkt till den folkhögskolan där man vill läsa.

    Allmänt gäller
    Har man redan "gymnasiekompetens" är man lägre prioriterad när man söker till folkhögskolans Allmänna linjer. Det finns ingen garanti på att kunna bli antagen till en folkhögskola. Oftast söker man på våren för att kunna börja på hösten.
    Det är på en allmän linje man behöver läsa för att få Omdöme om Grundläggande behörighet, med vilket man kan söka i BF-urvalsgruppen till högskolor/universitet. Annars så finns det är även "profilkurser" och andra utbildningar på folkhögskolorna...
    Folkhögskolorna säger att det ej går att få omdöme om grundläggande behörighet snabbare än efter ett läsår på en allmän linje. Det är "allmänna ämnen" som svenska, engelska, matematik mm. som man måste uppvisa kunskaper i - för att kunna få omdöme om grundläggande behörighet. Hur man på en folkhögskola visar att man har de kunskaper som krävs - är en fråga som man måste ställa till just den folkhögskolan, där man vill läsa.
    Folkhögskolornas gemensam hemsida heter www.folkhogskola.nu

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anton : okej, men man mixar inte högskoleprov och folkhögskoleomdöme?
    • Milla : Nej, det gör man inte. Högskoleprovet - här söker man i HP-urvalet. ... Men om flera har omdöme 4 än platser för BF-gruppen kan prioritering i så fall ske på resultatet av högskoleprovet, det kan inte uteslutas. Man måste ju göra urval på något sätt, om flera sökande har högst resultat än det finns platser till dem.