Elias
    Om det finns ett antal platser på ett Universitet, kommer alla sökande in om antalet som söker är mindre än antalet platser som finns tillgängliga eller kan skolan neka folk som söker fastän det finns plats för dem?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    högskola/universitet kan (i det fallet du beskriver) neka endast om sökande är OBEHÖRIG. Även om det står tomma platser, kan inte högskoleutbildning ta in en obehörig. Sådana är reglerna. Men om man är behörig och det finns ledig plats, då kommer man att antas.

    • : Tack för svaret!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!