Soxii

    Jag har adhd & tar medicin under tiden jag studerar (språk just nu) & jag skulle vilja söka till polisutbildningen. På pliktverket. se står det "Om du har eller har haft ADHD eller annan neuropsykiatrisk diagnos (som ADD, autism eller Tourettes syndrom) ska du ta med dig ett läkarintyg till din prövning. Intyget ska utfärdas av en specialistläkare i psykiatri." och "Notera att tillståndet ska vara av lindrig grad med stabil behandling sedan minst ett år, eller att diagnosen är avskriven."

    Men det står även "Alla som söker till polisutbildningen, och som kan komma ifråga för antagning, måste genomgå ett drogtest i samband med prövningen. Om testet visar spår av droger innebär det undantagslöst att du blir avförd oavsett övriga testresultat eller bedömningar."

    Jag behöver som sagt medicin under studietiden då jag behöver sitta still fokusera så pass mycket. Men det står att jag ska va stabil med behandling sedan minst 1 år, vilket enligt mig innebär att man får ta mindre dos dagligen under förutsättningarna att symptomen är stabila. Men sen står det att drogtestet måste vara rent, undantagslöst.. och om jag tar min medicin så kommer det visas på drogtestet..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    mitt förslag är att du kontaktar Plikt- och prövningsverket. Kontaktuppgifter finns på pliktverket.se/om-myndigheten/kontakt
    Jag och andra som inte jobbar med antagning till polisutbildningen kan inte svara på de frågorna som du ställer här nu. Min uppfattning är dock den att drogtest syftar på att få fram vilka sökande som använder förbjudna substanser. Om du använder mediciner enligt läkarens förskrivning, är det inte förbjudet, utan tvärtom tillåtet och t o m nödvändigt. Men jag kan inte svara på frågan om ditt hälsotillstånd kan bli ett hinder vid antagning till polisutbildningen. Om du vill bli polis, måste du ansöka till polisutbildningen. Om du blir eller inte blir antagen, kan jag tyvärr inte säga någonting om.
    Du kan också "kasta ett öga" på "liknande yrken" om du vill (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt). Nedan finns snabblänkar till yrkespresentationerna som du gärna får kika på:

    Arrestantvakt

    Ballistiker

    Bombtekniker

    Brandteknisk utredare

    Brottsförebyggande samordnare

    Brottsplatsundersökare

    Deltidsbrandman

    Fingeravtrycksanalytiker

    Flygplatskontrollant

    Forensiker

    Frivårdsinspektör

    Godsspanare

    IT-forensiker

    Konstdetektiv

    Kriminaltekniker

    Kriminalvårdare

    Kriminalvårdsinspektör

    Kustbevakningstjänsteman

    Ordningsvakt

    Parkeringsvakt

    Provskjutare

    Sakkunnig krisstöd

    Skyddsvakt

    Soldat

    Störningsjourspersonal

    Terrorexpert

    Trygghetskonsulent

    Tulltjänsteman

    Värdetransportör

    Studie- och yrkesvägledare