Johanna
    Jag har tänk på flera år tillbaka att jag vill studera utomlands i framtiden. Jag planerar att göra det under eller efter jag gått färdigt gymnasiet. Jag vill gärna ha en full utbildning som till exempel mäklare. Så alltså inte ett extra år eller något som motsvarar gymnasiet eller bara några kurser av något.

    Jag har hört att en del har börjat plugga vidare på motsvarande högskola i USA vid redan 18 års ålder de man har gått klart andra året på gymnasiet. Eftersom man ligger ett steg fram i USA, är det sant kan man det?

    Kan man ta lån och bidrag upp till 200 000 kr av CSN för två år, om inte hur tar jag mig tillväga då?

    Kan man ha extrajobb samtidigt som man pluggar på fulltid?

    Hur kommer man in på högskola/universitet i USA?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!

    Roligt att du har drömmar och planerar för studier och din framtida karriär. Du är i första hand intresserad av USA, om jag förstår dig rätt.

    Allmänt om USA... mycket fördelaktigt att kunna engelska bra /och även spanska/ + att ha körkort. På många ställen i USA är körkort - ett måste. T.ex om man söker bli Au pair> i USA så tar de inte in om man inte har körkort. Att söka sig till USA som Au pair är många gånger en bra "ingång" i livet och arbetsmarknaden i USA.

    På gymnasiet i Sverige rekommenderar jag i första hand IB-programmet>

    Ang. studieekonomi vid utIandsstudier, är det bäst att vända sig tiII CSN> - för att det är de som fattar besIut. Det beror på vilken utbildning man vill gå utomlands, det är inte vilken utbidning som helst som de godkänner och beviljar studiemedel för.

    Ang.jobb inklusive extrajobb - så är det jättebra att jobba och det på olika sätt: inkomst, arbetsIivserfarenhet och referenser/kontakter - så ta alla jobb du kan få, även tillfälliga jobb, "timmar vid behov" mm. Jobbet söker man själv på egna meriter och kontakter.

    HäIsningar

    Mikael SYV