Anton
    Hej!

    Jag undrar en sak om jag har 12,78 i betygsnitt och läser ett ämne på 100 poäng och får bara ett E minskar mitt betygsnitt då? Isåfall varför?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    om man har alla E betyg i sitt Slutbetyg eller Gymnasieexamen har man Jämförelsetal /"betygsnitt"/ på 10,0.
    Om man skulle ha alla A-betyg - då skulle motsvarande siffra vara 20,0.
    Om man skulle ha alla C-betyg - då skulle motsvarande siffra vara 15,0.

    Om du har 12,78, så har du - i genomsnitt mest D-betyg och några C ... liksom... för att vid alla D-betyg får man genomsnitt på 12,5 och du har högre - då är det kanske ett B-betyg och ett C-betyg... men i alla fall alla dina betyg är högre än E.

    I fall den kursen som du läser nu, behövs för behörighet till den utbildning som du vill söka, då måste den räknas med i Jämförelsetal. Även kurser som kan ge Meritpoäng räknas med.

    Vi kan ta ett exempel: om du läser Engelska 7, som ger 1.0 Meritpoäng - och får E betyg i den kursen, då sänks ditt medel lite pga E, men höjs med 1.0 pga den kurser ger en Meritpoäng. Då får du snitt på 13.5 kanske.

    Men en kurs som krävs för behörighet ger inte Meritpoäng, därför blir det "bara en sänkning" i Jämförelsetalet. Exakt hur stor sänkningen blir kan jag inte svara på eftersom man måste i så fall veta hur många poäng du läste totalt. På ett ungefär blir sänkningen pga en 100 poängskurs till 12.5 eller 12.6, tror jag. Jag antar att du har nu kurser á 2500 p. och kommer att få 2600 p., men jag bara gissar. Du kanske har 2700 p. i ditt Slutbetyg och med den 100 poängs kursen kommer att ha 2800 p.

    Här https://www.antagning.se/sv/Nyheter---samlingsplats/Raknehjalp-for-dig-med-svenskt-slutbetyg-eller-gymnasieexamen/ kan du få exakt svar på vad du får för "snitt" - som heter annars Jämförelsetal.

    Jag antar att du har ett Slutbetyg från gymnasiet /med tanke på din ålder/.
    Om du har fler poäng i ditt Slutbetyg, blir sänkningen mindre (pga 100 p. utgör i så fall en mindre del av den totala summan poäng).

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

    Jag antar att du vet att man kan konkurrera om en utbildningsplats med ett resultat från Högskoleprovet.

    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare