Anton
    Hej!

    Jag vill så gärna komma in på läkarprogrammet. Jag gick ut gymnasiet 2011 med halv taskiga betyg, snitt 8,80. Efter gymnasiet har har läst upp allt på komvux och gymnasiet och det gick ovanligt bra vad jag tycker själv. Snitt 20,67. Gymnasiet kunde inte hjälpa mig att läsa upp tre ämnen till och där kan jag inte få upp mitt snitt mer. Jag har även gått en folkhögskola som gjorde mycket för mig och det är därför jag fick ett bra snitt på mina gymnasiebetyg. Jag undrar, kan jag söka på reell kompetens för jag har gjort en del efter gymnasiet. Jag har också jobbat på 2 olika ställen.

    Mvh/ Anton

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Ansöka på "reel kompetens" kan man försöka göra om man saknar Grundläggande behörighet och vill utan att uppfylla kraven för behörighet, bli bedömd "som om man har behörighet". Du är behörig, om jag förstår dig rätt, och då behöver du inte ansöka om att bli bedömd "som om du vore behörig" för att det är du redan, eller hur?

    Däremot Ansöka i kvoten "Alternativt urval" - t.ex på Karolinska Institutet, där vi vet att de brukar "köra" AU>> Det är varje högskola/universitet som djälva bestämmer om de ska öppna Alternativt urval och kan ställa olika "villkor" för att få ansöka i den kvoten, t.ex ställs det ofta följande krav: att man har ett giltigt resultat av Högskoleprovet; att man sökte till just den högskola/universitet i första hand och man måste ofta göra ansökan speciellt just för Alternativt urval som ofta också görs tidigare än sista ansökningsdatum till högskoleutbildningar generellt, t.ex kan sista dag att göra ansökan för Alternativt urval vara innan sista mars - om man söker till höstterminen. Man får se på varje lärosätes hemsida och i fall man är osäker - kan man kontakta Studievägledningen på den aktuella högskolan för att få reda på: om de ska ha Alternativt urval och i så fall - exakt vad är det som gäller.

    Det som brukar gälla vid ansökan till Läkarprogrammet på Karolinska Institutet är att de väljer 500 av dem som ansöker i AU-kroven med högsta resultatet på Högskoleprovet och de uppmanas att skriva Levnadsbeskrivning, göra begåvningstest + göra intervjuet med två olika läkare. Sedan sammanställs alla de "punktena" och ett antal väljs ut som får plats i AU urvalsgruppen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA