Cajsa
    Hej!
    Just nu går jag första året på gymnasiet med inriktning stylist, men ska nu efter första terminen flytta till en annan stad och börja på en helt ny skola men fortsätta gå samma linje. Problemet är att jag har en nära vän till mig som går där och har pratat med läraren på den nya skolan som säger att linjen för tillfället för full och att det inte finns någon ledig plats till mig där men läste någonstans att när det gäller flytt är skolan skyldig mig att erbjuda en plats, vad stämmer och finns det en chans att jag kommer kunna börja på skolan?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Cajsa,
    reglerna säger att Kommuner bör erbjuda plats vid flytt på samma utbildning om den erbjuds i kommunen (i fall det är för långt för dig att pendla till din gamla skola).
    Vilken stad flyttar du till? Är det så att du vill gå på just den skolan, där din kompis går? Vi kan se om den utbildningen finns även på andra skolor, t.e. på någon Friskola.
    Du eller dina föräldrar kan själva ta kontakt med Rektor, som garanterat vet om det finns plats och kan reglerna och kan upplysa om vad som gäller i ditt fall.
    En ny termin börjar om en månad och det är hög tid att "förvarna" skolan om att du kommer till dem. De kanske behöver förbereda en praktikplats till dig - till exempel. Det är bäst att så fort man vet att man flyttar - meddela den kommunen dit man flyttar.
    Som sagt, om du återkommer med uppgift om vilken stad du flyttar till - kan jag se vilka skolor i den staden erbjuder Stylist (det kan finnas flera skolor och det kan finnas plats på en av de andra skolorna).
    Du kan annars själv söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=20&orientation=60&vocation=&variant=&county=&order=school

    bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen, då är den skolan som din kompis går på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kungsmadskolan
    och du har rätt: det är den enda skolan med liknande utbildning.
    Allt-som-allt är det 10 gymnasieskolor i Växjö och du kan se deras presentationer här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Kronobergs+län&municipality_id=75&office_id=&order=school
    om du trivs med din utbildning, finns det ingen anledning att byta till ett annat program eller inriktning.
    Annars så skulle det vara bra tillfälle att byta till ngt. annat - i fall du skulle vara intresserad av det och speciellt om det stämmer att det är fullt på just den utbildningen & de får "klämma in dig" där.

    Ta kontakt med

    Studie- och yrkesvägledare
    Nils-Bertil Samuelsson
    Telefon 0470-417 90
    eller med
    Rektor på Hantverksprogrammet
    Jonas Nilsson
    Tel.nr 0470-417 84
    [email protected]

    berätta att du är på väg till dem och ställ alla dina frågor. Det är rektor på programmet som garanterat vet om det finns plats och i fall det är "fullt och över fullt" - vad finns det att göra i så fall då kommunen bör erbjuda dig plats.

    Bästa hälsningar & stort Lycka till! Jag håller tummarna för dig!
    Hör av dig längre fram & berätta hur det går med flytten, den nya skolan och allt annat! *L* :-)
    Julia SYV

    • : Tyvärr så fungerade det inte att börja på skolan pga full klass cg ifall jag ska ha en chans att komma in så måste jag vänta tills en blir ledig, har därför börjat fundera på frisör eftersom det är den mest liknande linjen jag kan komma på..men vetinte hur pass lika dom är och ifall det finns en möjlighet att hoppa in tills bästa termin eller ifall jag måste gå om ettan för att kunna byta, vet du hur pass lika linjerna är och ifall det är möjligt att kunna hoppa in efter en termin?
    • Liselotte : Jag har skrivit ett nytt svar till dig! :-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Cajsa, det är rektorns beslut som gäller vid byte av skola.
    Om du väljer att söka till åk1 till nästa år, där är det enbart dina betyg från nian som avgör.
    I alla andra fall - när du skall byta skola, är det rektorns beslut som gäller. Även om det finns plats, kan rektor säga NEJ - t.ex. pga utbildningarna inte är lika nog och du skulle behöva mycket stöd från lärare för att läsa ikapp och om rektorn vet att den kapaciteten och resurserna inte finns, så blir svaret NEJ.

    I ditt fall då du flyttar med familjen, bör du nog gå via Utbildningsförvaltningen i den nya kommunen. De har andra befogenheter där "på kommunen" & kan kanske ordna ngt. som du själv inte kan.

    Du har, som jag ser det, följande alternativ:
    1. stanna kvar på orten där du läser nu (om möjlighet finns bo inneboende hos någon kompis eller släkt eller f d grannar ) - för att kunna gå kvar i din nuvarande skola ... tills plats blir ledig på den nya orten på en passande utbildning;
    2. samtidigt kan du söka till åk1 på den nya orten - till vilken utbildning du vill, som finns där (detta är "sidospår" - detta kan du göra, oavsett allt annat... du kan ju sedan alltid tacka NEJ till en plats om du får en);
    3. ta hjälp av Utbildningsförvaltningen i den nya kommunen, som måste erbjuda dig utbildningsplats någonstans på gymnasiet - hör med dem vad de har för förslag och möjligheter; du säger givetvis vad du VILL LÄSA & de svarar vad för möjligheter som finns.

    Jag skall samråda med kollegorna och återkommer så fort jag får ngt. intressant förslag från någon. Titta in här lite då och då, OK?
    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL!
    Liselotte & Fragasyv.se
    Liselotte