Emmie

    Hej! Jag står nu inför gymnasievalet och planerar i nuläget att söka till vård och omsorgs linjen (då jag tycker det är härligt att veta att jag får jobb på en gång och alltid har varit intresserad av sjukvård samt tycker att de olika ämnena man får läsa där verkar otroligt intressant ) . Jag vill i alla fall i nuläget bli psykolog och jag förstår att jag isåfall behöver läsa till bland annat Matematik B, vilket jag redan hade planerat att göra och samhälle A? Man läser väl samhälle a1 på vårdprogrammet i vanliga fall så min ena fråga är behöver jag läsa på en samhällskurs efter (eller alternativt under) gymnasiet för att ha behörighet till psykolog utbildningen? Och min andra fråga är hur antagningen går till sedan till psykologutbildningen. Alltså om vi säger att jag går ut med toppbetyg och att jag har lagt till så att jag har behörighet till psykologlinjen har jag samma chanser som någon som har gått natur då? Jag menar eftersom natur är en svårare linje, eller ja med högre svårighetsgrad och mer fördjupning på många ämnen. (matematik, naturvetenskap etc menar jag) Har någon som gått natur förtur isåfall? Eller hur fungerar det. Vill alltså få reda på om valet om gymnasielinje påverkar antagningen till psykologlinjen även om jag också har behörighet? Lite krångligt skrivet kanske men hoppas du förstår, tacksam för svar/ en orolig tjej som är osäker på vad hon ska välja

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emmie,
    man kan  på VO bli behörig till psykologprogrammet utan att behöva komplettera efter gymnasiet.
    I VO ingår det tillräckligt mycket inom ämnet samhällskunskap. Matematik 2a (som är motsvarande en gammal kurs Matematik B) kan man ofta läsa som en valbar kurs.
    Titta gärna på Programplan för VO, du ser att samhällskunskap 1a1 och 1a2 ingår, och de två kurser tillsammans ger samma behörighet som Samhällskunskap 1b (en gammal kurs Samhällskunskap A).

    ang. matematik
    Det kan inte garanteras att på yrkesprogram läsa matte 2a, men ofta är det möjligt. Den kursen får på VO läsas som programfördjupning.

    ang.chans att komma in på psykologprogrammet
    När du kommer söka till psykologprogrammet i betygsgrupper, alltså på dina gymnasiala betyg, komemr du konkurrera med en Siffra. I den siffran ser man inte vilket program du gick på gymnasiet. Siffran som du konkurerar med heter Meritvärde, som är summan av ditt jämförelsetal/snittbetyget + meritpoängen. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/merit
    Det kan vara något svårare att på ett yrkesprogram, t.ex på VO få flera meritpoäng/extrapoäng. För det behöver du läsa engelska 7, tredje gymnasiekurs i engelska; moderna språk 3och4 eller högre mattekurser, alltså från matte 3 och högre upp... men meritpoängen är inte obligatoriskt att ha; de hjälper bara till genom att höja ditt meritvärde. Det är inte omöjligt att på VO läsa även eng 7 och matte 3b och/eller moderna språk 3 (och kanske även 4).
    Eng 7 är inte obligatorisk kurs på något gymnasieprogram.
    Moderna språk (en kurs) ingår i NA som obligatorisk, men om eleven läser moderna språk1, nybörjarkurs eller läser en kurs i Modersmål i stället, får hen inga meritpoäng för det.
    Matte 3 ingår som obligatorisk kurs i NA och på inriktningen naturvetenskap ingår även matte 4 - på så sätt (om man får godkända betyg i både matte 3 och 4) får man, inför ansökan till psykologprogrammet, 1.0 meritpoäng inom matte.
    Max antal meritpoäng är 2.5.
    Eng 7 ger 1.0 och moderna språk 3 - ger 0.5. Mod.språk 4 ger 1.0.

    Urvalsgrupp HP
    Har man resultat från Högskoleprovet, konkurrerar man i HP-urvalet. Detta gör man oftast samtidigt som man konkurrerar även i en eller två betygsgrupper. Behörig måste man ändå vara. Högskoleprovet befriar inte från skyldighet att vara behörig. men får man högt resultat på HP behöver man inte tänka på meritpoängen eller hur höga betyg man har; man kan då komma in i HP-urvalet.

    • : Okej, tack så mycket då förstår jag hur det fungerar :)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!