Elev

    Hej! Jag funderar på hur det fungerar med extra meritpoäng. Om jag har meritpoäng enligt nedanstående ger det totalt 3.5 men max är 2.5 extra. Hur tillgodoses de extra poängen i min totala merit? Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng Moderna språk 4 ger 1,0 meritpoäng Engelska 7 ger 1,0 meritpoäng Matematik 2 ger 0,5 meritpoäng Matematik 3 ger 0,5 meritpoäng = 3.5 Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    Du har rätt i att maximalt antal Merit (extra-) poäng är 2.5. Ingen kan få mer än 2,5 för att det är max.
    Kurserna som ger dig meritpoäng /alltså, Betyg i de kurser, räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget.
    Om du har alla de betygen som "i princip" er meritpoäng inom ditt examensbevis från gymnasiet (som vanliga kurser, ej U-kurser - utökat program) eller i examensbevis från komvux, då räknas alla betygen in i ditt snittbetyg (som kallas för Jämförelsetal) och sedan plussar man på 2,5 meritpoäng.
    Skulle det vara så att någon eller några kurser som ger meritpoäng finns utanför examensbeviset, då kan det bli olika beräknings-modellen; det beror, alltså på... Exempel: vi säger att du på de kurser som finns i ditt examensbevis redan har max antal meritpoäng men du har utanför examensbeviset betyg i någon eller några kurser som också de kan ge meritpoäng. Du får inga fler meritpoäng för att ingen kan få fler än 2.5 men om betygen i de nya kurserna som ger meritpoäng är högre än snittet av dina övriga betyg, då kommer antagning.se räkna in Även de nya betyget/betygen in i ditt snitt/jämförelsetal (för att de höjer ditt meritvärde genom att höja, om ens väldigt lite, ditt snitt/jämförelsetal). Antagning.se räknar till de sökandes fördel i alla de fall där det är, enligt reglerna, möjligt.