Alfred
    Går nu mitt tredje år på teknikprogrammet och har tänkt läsa vidare matematikstudier och har då fastnat på teknisk matematik på KTH. Enda problemet är att jag inte hat överdrivet hög merit jämfört med tidigare års lista. Kan nog förvänta snitta 21,88 ungefär.

    Men såg sedan att det fanns ett matematik och fysikprov man skulle kunna göra och jag tycker att båda matematik och fysik är väldigt intressant och har lyckats bra i alla de ämnena. Men jag undrar då om lite allmän fakta om provet. På vilken nivå är det på om man jämför med gymnasie kurserna. Kan man se antagningsstatistik (har för mig att man kunde få mellan 30 till 75 för chansen att bli antagen) samt hur många platser som man kan konkurrera om när det gäller matematikprovet. Skulle det exempelvis gå att göra provet på Chalmers även om man söker till KTH?

    Jag skulle väldigt gärna vilja få svar på dessa frågor och/eller om det finns något annat som kan vara viktigt att veta inför proven.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alfred,
    Antagningsstatistik för Civilingenjörsutbildning i teknisk matematik (Kungl. Tekniska högskolan) säger att till hösten 2021 kom minst en person in som hade 35 på MAFY, Matematik- och fysikprovet. Alltså alla som hade högre resultat på MAFY än 35, kom in + minst en person som hade just 35. Hur det blir till hösten 2022 är det ingen som vet. Det beror på väldigt mycket: det första jag tänker på att MAFY kanske inte kommer genomföras... t.ex pga "corona" (MAFY året 2020 blev ju inställt) eller ngn annan omständighet. Annars så är det tänkt att anmälan ska öppna den 19 april 2022 och pågå till 5 maj; provdagen är satt till 21 maj 2022.

    Jag kan inte tänka mig att det är nödvändigt att skriva provet på just den orten dit man söker läsa på universitetet sen. Det borde vara OK att skriva provet på den orten man bor vid provtillfälle eller dit man lättare kan ta sig för att skriva provet (det är ju exakt samma provet som ges på samtliga orter). Men du kan fråga de som ansvarar för provet om det och även ställa andra specifika frågor som handlar just om MAFY; Det finns epostadress för frågor om just matematik-och fysikprovet: [email protected]

    ang.antal antagna
    Det framgår av informationen på uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/resultatsida/?astasearchperiod=HT21&astasearchfor=TEKNISK+MATEMATIK+KTH att antal antagna HT21 var 65 personer (av dem 21 var antagna på resultatet av MAFY-provet).

    ang.svårighetsgrad (innehåll) i MAFY
    Du kan titta på tidigare prov - gå in på matematik-och-fysikprovet.se/tidigare-prov

    Frågor om antagning till KTH kan ställas till antagningsgruppen, [email protected]