Anton
    Hej! Jag har läst svenska B i det gamla systemet men jag skulle gärna vilja läsa den kursen igen. Nu är det ett nytt system och det motsvarar svenska 2. På en utbildning som jag vill gå ska man ha svenska 3 i det nya systemet men man kan också ha svenska b i det gamla systemet. Min fråga är suddas min svenska b ut om jag skulle läsa den igen fast i det nya system så jag behöver läsa en kurs till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!

    Om man har flera betyg i samma eller i en motsvarande kurs (i detta fallet betyg i Svenska B och betyg i Svenska 2) - då är det det HÖGRE betyget i kursen som gäller.

    För övrigt så måste man bli BEHÖRIG till den utbildningen man söker. Om du uppger vilken utbildning du söker, kan vi tillsammans titta på behörighet och bestämma vilka kurser du bör komplettera med.

    Att bli behörig och att höja konkurrensvärde av sina betyg är två olika saker. Man kan ha A-betyg (eller MVG i det gamla systemet) i alla kurser men sakna godkänt betyg i en kurs som krävs för behörighet, och man kommer inte in för att man är obehörig.

    Det viktigaste är alltid att bli BEHÖRIG.
    Att ha högre betyg kommer i andra hand.
    För konkurrens till högskoleutbildningar kan man göra högskoleprovet och komma in i HP urvalsgruppen. Att göra högskoleprovet befriar inte från kravet på att uppnå behörighet.

    Önskar dig fortsatt trevlig sommar!
    ANNA