.
    Hej! Jag gick in i väggen i gymnasiet. Gick ut 2017 Har planer på att göra prövningar i både kurser jag misslyckats med och kurser jag fått betyg i.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Men kan jag göra prövning i vilken kommun som helst? Hur går en prövning till? Jag har frågat min GY-skola och de säger nej.
    Hur många kurser får man göra prövning i?

    Jag bor i GBG nu. Hur gör jag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika kommuner/städer. Men det är svårt att hitta var man kan anmäla sig. Det är också svårt att få godkänt betyg, om man inte har läst kursen.
    Vi rekommenderar därför att i första hand försöka få plats på komvux-kurser för att läsa, alltså inte bedriva självstudier och försöka hitta var man gör en prövning.
    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I Göteborg finns det prövningsenheten.

    Hänvisningar:
    info om prövningar på skolverkets hemsida
    info om prövningar - sammansättning som vi på frågasyv har gjort

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Om jag nu väljer att göra prövning i tex Foto som jag har E i. Har mycket grundkunskaper. Då lär jag kunna lösa det väl?
    • : Är det möjligt att göra prövning på annan ort?
    • Anna : De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer, behöver inte vara där man bor eller är folkbokförd i.