Denis
    Hej,

    Jag vet inte om det är just till Syv jag ska fråga men jag ska snart börja i en privat skola och undrar då nör och hur man får SL kort? Bor ganska långt från skolan och kommer då att behöva ett kort men kontaktar man skolan innan eller skickar dem den i posten? Hur fungerar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,

    frågan om ersättning för kostnader för att ta sig till sin gymnasieskola - är en "lokal" fråga, dvs det är olika - hur olika skolor och kommuner hanterar det.
    Pga gymnasieskola inte är obligatorisk (till skillnad från grundskolan) är det - tyvärr - inte så att man alltid kan "kallt" räkna med att få 100% ersättning för alla kostnader i samband med resor till-från skolan...

    Tips: börja med att kika på gymnasieskolans hemsida - den skolan dit du kom in, är Antagen.
    Kika också på "kommunens hemsida" - den kommunen där du är folkbokförd.
    Hittar du inte någon info - om vad som gäller - kontakta personal på den gymnasieskolan dit du kom in; de bör kunna ge dig relevant info.

    Bästa hälsningar

    ANNA