Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Generellt sett, brukar svenska utbildningar vara högt värderade i alla länder, men vilka regler som varje enskilt land har ang. söka jobb med utländsk utbildning inom statsvetenskap, kan vi på FRåGA SYV inte svara om, men du får gärna fråga de myndigheter i det "aktuella landet" ang. arbetstillstånd och reglerna kring hur det är att söka jobb med utländsk utbildning.
    Inom EU borde det vara lättare att få jobb med en svensk examen och även inom Norden (tänker på Nordiskt samarbete - t.ex Norge är inte med i EU men många svenska jobbar i Norge). Hur det är i "övriga världen" kan jag faktiskt inte säga så mycket om.
    Ang. Arbetstillstånd och få jobb
    Du kan både undersöka frågan om du (i det landet där du vill jobba) behöver ansöka om "allmän arbetstillstånd" och hur svårt det är att få det
    men också sök jobb och kanske arbetsgivare om hen gärna vill anställa just dig kan "fixa" arbetstillstånd åt dig i så fall! Alltså kan du angripa problemet från "båda håll".

    Reglerna kring arbetstillstånd borde Ambassaden för det aktuella landet ge info om - eller i alla fall hänvisa dig till rätt "instans"/Myndighet som kan ge info.

    Vänligen och lycka till!
    Mikael
    P.S: hemsida om Nordiskt samarbete - norden.org/sv/info-norden