Elm

    Min skola har en spetsklass för matematiken, där vi har i förväg läst hela ma1c samt gjort slutprov och fått betyg (A i mitt fall). Vi håller också på med kurserna 2c och 3c som vi hoppas klara av innan jag har slutat 9:an. Jag undrar hur det kommer att se ut i gymnasiet för mig om jag redan har tentat av dessa mattekurser. Vet någon? Kommer jag att slippa gå på matte lektioner eller fortsätter allt som normalt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elm,
    vi har fått liknande frågor förut och har "forskat" i frågan. Det vi fick fram är att grundskolorna saknar rätt att utfärda gymnasiala betyg. Att en elev har uppnått kunskapsnivå som motsvarar ett visst gymnasial betyg kan läraren på grundskolan konstatera, men frågan är om din skola kommer kunna utfärda "ett riktigt/giltigt gymnasiebetyg"? Jag är inte alls säker på det, eftersom skolverket har svarat oss om att grundskolorna ej har rätt att utfärda gymnasiala betyg.
    ****

    Mattelärare på gymnasieskolorna säger att det är bättre om grundskoleelever duktiga i matte "utmanas med matteuppgifterna" men utan att just speciellt eller direkt läsa innehåll i gymnasiala mattekurser. Jag är inte mattelärare, så vet inte till 100% vad det betyder, men så säger i alla fall mattelärare som jobbar på gymnasieskolorna.
    ****
    Men om en elev har på något sätt ändå fått ut ett godkänt gymnasiebetyg (det riktiga giltiga betyget) redan på grundskolan, så gäller betyget. Eleven behöver i så fall inte läsa samma kurs igen. Det som kan i så fall hända att eleven läser på gymnasiet på deltid (hen läser ju inte alla kurser som klassen läser) och med det förlorar rätt till studiehjälpen (ekonomiskt bidrag) från CSN. Det är endast heltidsstudier på gymnasiet som ger rätt till studiehjälpen från CSN. En gymnasieskola kan i så fall försöka ge eleven någon annan kurs att läsa på de tider som eleven blir "ledig" (har håltimmar) men det är inte alltid det är möjligt: beror på hur schemat på skolan ser ut. I värsta fall blir den duktiga eleven straffad genom att mista ekonomiskt stöd under sin gymnasietid på grund av att hen läser på gymnasiet på deltid. Å andra sidan, så har eleverna på gymnasiet rätt att läsa på heltid, om de så vill, men om gymnasieskola inte kan erbjuda andra kurser än de i vilka du redan har godkända betyg i, så får du läsa om samma kurser, delta i lektionerna (trots att du redan har A i kursen... ). Mattelärare kan eller t o m bör utmana en duktig elev med svårare matteuppgifter, vilket jag hoppas kommer att ske (jag menar om du läser om samma kurser i vilka du redan har godkända betyg).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!