Anton
    Hej, jag har läst svenska b och skulle vilja läsa den kursen igen men då måste jag läsa i det nya systemet. Mitt mål är att få ett E i svenska 2 men jag har redan godkännt i svenska b. Jag ska söka en utbildning och det står att man ska ha svenska b eller svenska 3. Min fråga är vilken kurs blir behörig till utbildningen? Om det är nya systemet så måste jag läsa en kurs till...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!

    Du fick godkänt betyg i svenska b, då är det inte alls säkert du får läsa den kursen igen (eller en motsvarande kurs svenska 2). Komvux i många kommuner ger ingen utbildningsplats för att läsa samma eller motsvarande kurser, om man redan har godkända betyg.

    Anledning till varför det står att man ska ha "svenska b eller svenska 3" är att både personer med Slutbetyg och med Examensbevis kan söka. Om du - för att bekräfta att du har "gymnasiekompetens" uppvisar Slutbetyg, då är det Svenska B eller Svenska 2 som räcker för dig.

    Om du - för att bekräfta att du har "gymnasiekompetens" uppvisar Examensbevis (som elever fick för första gången vid gymnasieavslutning år 2014 för att de påbörjade gymnasieutbildning hösten 2011) - då krävs det godkänt betyg i Svenska 3.

    Det beror, alltså, på vilket system "du går under" - det gamla eller det nya.

    För övrigt, så är det bra att läsa en extra kurs i svenska - för kunskapernas skull och det kan bli "extra plus" i kanten när du söker vidare. Det är aldrig fel att läsa en extra kurs, menar jag, om man har möjlighet.

    Med vänlig hälsning
    Mikael