Ida

    Hej, Jag har gjort en prövning för ett par veckor sedan på komvux, och fått ett betyg. Mitt mål var att betyget skulle kunna registreras och skickas till antagningen innan den 21 juni (sista kompletteringsdag) för att det skulle räknas med till höstens antagning. (Jag är redan behörig till den utbildning jag söker. Mitt syfte med denna prövning var bara att höja mitt betyg i en kurs för att öka mina chanser till att komma in på utbildningen.) Men tyvärr, så tog det lång tid för betyget att registreras och hann inte komma till antagningen innan den 21 juni. Nu (7 juli) har prövningsenheten skickat betyget till min kommun, och sedan ska det registreras på antagningen. Jag undrar hur betyget kommer att "räknas", nu när det når antagningen efter 21 juni? Finns det någon chans att betyget från prövningen kan räknas med till första antagningsbeskedet? Eller kommer betyget att kunna räknas med till andra antagningsbeskedet? Eller kommer det bara att stå under "Mina meriter" på antagningen, men inte alls räknas med till höstens antagning? :( Tacksam för er hjälp. /Ida

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    du kan kontakta de som jobbar på Antagning.se - t.ex kan du ringa 0771-550720 (tel.tid brukar vara på vardagar kl.9-16). Vi på FRåGA SYV jobbar inte med antagning till utbildningar. Vad jag förstår av det jag läser på www.antagning.se och av de svar vi tidigare har fått av de som jobbar på antagning.se så måste alla de kompletteringar som ska räknas med vara synliga på "din plats" på www.antagning.se senast sista dag för komplettering. Men sedan kan SEN ANMÄLAN öppnas och i så fall fall får man göra en ny ansökan (exempel: en helt ny sökande som tidigare inte har sökt som gör ansökan som SEN ANMÄLAN och laddar upp sina betyg... här kommer alla meriter att räknas in... om jag förstår det rätt). Men för att SEN ANMÄLAN ska öppna så ska det finnas färre behöriga sökande än platser på utbildningen och i så fall kommer du ju med och blir antagen, för att du är behörig (enligt vad du uppger i din fråga).
    Lycka till! Vi håller tummarna!