Hej Linnéa!

    Du fick mycket bra länkar i kommentarer från Brendan, läs där är mitt råd.

    Att tacka NEJ till en plats där man är antagen kan inte vi rekommendera. Det gör man givetvis i fall man har ändrat sig eller några hinder kom "i vägen" och man inte längre kan eller vill gå den utbildningen. Att tacka Nej till en plats där man är antagen ökar inte dina chanser att komma in på någon annan utbildning. I fall du står i reserv till någon utbildning se vad du har för reservnummer. I fall det är ett "högt nummer" t.ex. 345 då förstår man att chanserna är små för att komma in.

    Vårt råd är att bestämma sig innan 15 april och prioritera noga bland sina alternativ. I första hand söker du det dit du vill komma in helst av allt.
    Om du kommer in på ditt lägre prioriterade alternativ, men som du ändå kan tänka dig att läsa, råder vi att tacka Ja för att det inte finns någon garanti på att komma in från Reserv (även om man skulle vara "reserv nr.1" - om ingen tackar Nej av de Antagna, kommer inga reserver in i så fall).
    I fall man inte är Antagen någonstans, utan bara står i Reserv - kan man tacka Ja eller Nej till en reservplats. Det är bra att tacka Nej till en plats i fall man vet att man inte kommer att börja läsa eller om man inte vill stå i reserv, då "befriar man" en plats för någon annan som också väntar och hoppas och håller tummarna.

    Eftersom det inte finns någon garanti på att komma in från Reserv, råder vi att acceptera den platsen där man är Antagen. I fall man absolut inte kan läsa, tackar man givetvis Nej i så fall. Då går platsen till Reserv nr.1 till den utbildningen.

    Sedan kan det utlysas "restplatserna" på de utbildningar där det finns Lediga (tomma) platser. Då kan man göra en sen ansökan till en sådan plats.

    Hoppas det blev klarare nu det där med Antagningsreglerna. Bra info finns på länkarna som du fick i kommentarer ovan! Du kan alltid kontakta Antagning.se för det är där antagning till högskola/universitet sker.

    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Hoppas det är ok om jag hjälper till, det är så kul med att besvara frågor. Säg bara till om det är ett problem för er (då jag inte kan ge "kvalificerade" svar) :D!
    • Milla : Tack Brendan! jag tycker du ger kvalificerade svar. Kommentarsfältet är just för att folk skall kommentera och ge tips till varandra. Det är jättebra att den används! Om ngt. skulle vara felaktigt, tar vi i så fall bort den kommentaren. Det finns väldigt mycket info på nätet och info ändras hela tiden också så det är väldigt svårt att vara á jour på alla punkter hela tiden och ge snabba korrekta svar på diverse frågor. Vi försöker givetvis men är mycket tacksamma om folk hjälper till! :)
    • : Hej! Toppen! Vad bra, så att folk inte råkar får fel info :)!
    • Milla : Jo då, vi kollar igenom kommentarerna så ofta vi kan & i fall det skulle vara ngt. olämpligt eller felaktigt, har vi möjlighet att ta bort den kommentaren eller en del av en kommentar.
    Läs alla kommentarer