Ellie

    Hej!

    Jag går ekonomiprogrammet och undrar över det här med meritpoäng. Jag vill gå juristlinjen och vet vilka kurser som krävs. Jag har gått spanska 3 och funderar just nu på inriktningen juridik eller ekonomi. Om jag väljer ekonomi så kommer jag läsa matte 3b och kommer kunna välja till engelska 7 men om jag väljer juristinriktningen kommer jag bara kunna lägga till engelska 7 då eller kan man välja två kurser? Vad kommer mitt meritpoäng bli för vardera kurs?

    Får man endast meritpoäng för kurser man valt utöver den inriktningen/programmet man går?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna förklaringen om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit
    Juristprogrammet kräver inte matte för särskild behörighet, därför får du +0.5 meritpoäng redan för matte 2.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Moderna språk 3 ger 0.5 och mod.språk4 ger 1.0 meritpoäng. Men totalt är max 2,5 meritpoäng och ingen kan få fler.