bella
    Hej, jag har börjat tänka på en sak. Om jag pluggar på distansstudier Korr hur fungerar det? Kan jag ansöka nu eller är det försent? Kan man läsa högskola/universitet efter att ha tagit distansstudier? Kostar det? Är betygen samma sak som när man vanligt går på gymnasium?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Bella,
    läs om Korr Online gymn. på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HT.pdf
    och epost till deras SYV är [email protected].

    Maila och fråga om de har platser kvar /eller rättare sagt "kapacitet"/ att ta emot fler elever. Om det finns plats och du är BEHÖRIG till just det programmet - kan du byta.
    Det är inte 100 % distans, utan det finns några obligatoriska träffar - så du måste kunna ta dig till skolan vid några tillfällen.
    Krav på kunskaper i kurserna är samma som i en "vanlig skola" och betygen gäller på samma sätt som från vilken skola som helst.
    Detaljerna kan du fråga på skolan, men distans funkar så att du får ta emot uppgifter på en hemsida på internet och har sedan "deadline" när du måste skicka tillbaka dina svar, genomförda uppgifter. Eftersom studierna är på heltid, måste du kunna ägna 40 timmar i veckan åt dina studier.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Bella,
    det är speciellt att läsa på distans. Jag själv har läst på distans, KomVux kurser efter gymnasiet och det passade mig mycket bra, men några kompisar till mig tyckte att det var väldigt ensamt att läsa på distans, de saknade att gå till skolan och träffa klasskompisar, det sociala samvaron, alltså.
    Man måste ha strikt självdisciplin för att nå framgång i sina distansstudier, verkligen sätta sig ner och plugga många timmar varje dag, planera vad man gör och när i varje delkurs, hålla "deadlines". Det underlättar om man har någon hemma (förälder, syskon) eller en kompis som man kan diskutera uppgifterna med och även för "moraliskt stöd", som peppar en, för att det blir lite ensamt emellanåt om man läser på distans på heltid. Jag skriver nu utifrån min personlig erfarenhet.
    Önskar dig lycka till i dina studier och i allt annat!
    Anna SYV