Elev
    Hej!

    Jag har precis tagit examen från en Naturvetenskaplig linje med samhällsinriktning. Nu vill jag läsa (Fysik 2, Matte 4, Kemi 2) på komvux för att de dels ska ge mig behörighet till en utbildning jag vill påbörja, men även för att höja mitt meritvärde.

    Utav det jag förstått så kommer de -höjda kompletterade betygen- från dessa kurser att påverka mitt meritvärde genom att "byta ut" dem mot de -lägsta betygen- från gymnasiet, vilket gör att mitt meritvärde höjs!

    Men min fråga är följande:

    Om mina lägsta betyg från gymnasiet var i Fysik 1, Kemi 1 och Matte 3, kommer då dessa fortfarande att "bytas ut" i jämförelsetalet mot de kompletterade kurserna och på så sätt höja mitt meritvärde även om jag söker till en utbildning som kräver Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4?

    Tacksam för svar!
    • Julia : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?
    • Elev : Jag fick examensbevis, alltså godkänt i alla ämnen
    • Julia : då kommer absolut inget att ändras i det dokumentet, oavsett vad du läser senare. Det du skriver om att "byta ut" och "ersätta" stämmer tyvärr inte alls. Läs gärna hela mitt svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du fick ett Studiebevis - gör en ny planering (mot examensbevis) med SYV på komvux.
    Men om du fick ett Examensbevis - då kommer absolut inget att ändras i det dokumentet, oavsett vad du läser senare. Det du skriver om att "byta ut" och "ersätta" stämmer tyvärr inte alls.
    Det som gäller är följande:
    om utbildning kräver fysik2, matte 4 och kemi2 så kommer även de betygen, tillsammans med alla andra betyg från ditt examensbevis, räknas in och om det höjer eller sänker ditt jämförelsetal/meritvärde  beror på om du får högre betyg i de kurserna än snittet av dina tidigare betyg. Det kan bli en sänkning, men det går inte att undvika räkna in de betygen, eftersom du utan dem är obehörig.
    Om du vill höja ditt meritvärde - få fram om du redan har max i merit och det borde du ha om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och i engelska 7. Om inte  - sök läsa kurser på komvux som ger dig meritpoängen.
    I matte: om matte 4 krävs för din högskoleutbildning, kommer matematik 5 och specialisering ge meritpoäng, men inga - om du redan genom andra kurser har max i meritpoäng som är 2.5 - läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit

    Betyget i gymnasiearbete räknas inte in.
    Om du har "U"-markerade kurser i ditt exam.bevis - gäller särskilda regler. Återkom och uppge vilka kurser som du ev läste utöver programmets 2500 poäng (alltså detta är aktuellt endast för elever som, enligt rektors beslut, har läst på mer än heltid = utökat program).
    Nya kurser, som du får betyg i efter datumet för examensbevis - betygen räknas in i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.

    Tips!
    jag antar att du på gymnasiet fick betygen i matematik 1c, 2c och 3c. Du kan räkna in betygen i matematik 1a, 2a och 3b i stället (på så sätt "ersätts" de betygen - alltså i kompletteringsgruppen, BII, kommer de högre mattebetygen räknas in, även om de är från "fel mattespår").