Elev

    Jag undrar vad som krävs för att få betyg i ett ämne? Min matris består av 4 kunskapskrav och på första matrisen har jag fått godkänt på 3/4 uppgifter, andra 5/6, tredje 4/4, fjärde 2/3. Det som saknas på kunskapskraven är ett litteraturhistoriaprov. Kan jag få godkänt även fast jag har missat detta provet? Jag visar ju genom andra uppgifter att jag når upp till kunskapskraven?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!
    SYV är studie- och yrkesvägledare, inte lärare. Vi sätter inte betygen. I vår utbildning ( SYV-programmet) ingår inte att lära sig om betygssättningen. Du måste fråga lärare i den aktuella ämnet, i första hand din lärare, som kommer att sätta ditt betyg. Om du från din lärare inte får det svaret som du kan förstå och acceptera, vänd dig i så fall till rektorn på din skola. Du kan också testa ringa till Skolverkets upplysningstjänst, 08-52733200.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte
    • Elev : Tack för svar! Nej det förstår jag men tänkte om ni visste om det stod någonstans, om det finns någon bestämmelse för hur man bedömer.
    • Anna : Skolverket kan hjälpa lärare med allmänna råd om bedömningar, men ytterst är det upp till läraren att göra bedömning; det ingår i lärarkompetensen. Men ytterst ansvarig på skolan är - rektorn. Vid svårare frågor vänder man sig till rektorn. Både lärare och rektorer har möjlighet att söka experthjälp vid behov.