Aurora
    Hej!
    Jag går i trean på gymnasiet på sam-linjen med estetisk variant. Jag har varit tvungen att hoppa av två 50-poängskurser (som inte krävs för att få examen) i år på grund av utmattning och får därför bara ihop 2400 poäng från gymnasiet.

    Jag har lite frågor om vad jag har för alternativ och om hur det fungerar för att få ett högskoleförberedande examensbevis.

    Kan jag välja att läsa vilken 100-poängskurs som helst eller måste det vara ett samhällsämne eller liknande? kan jag välja exempelvis bild, entreprenörskap eller fotografisk bild?

    Kommer hela mitt examensbevis vara från komvux även om jag läst 2400 poäng på gymnasiet? Skulle detta isåfall ha några konsekvenser i framtiden? som att det är dåligt ansett eller svårare att komma in på utbildningar

    Kan jag göra en prövning i ett ämne som jag inte har läst för att få 100 poäng istället för att behöva läsa hela kursen?
    tex prövning i bild

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får studiebevis från gymnasiet, så kan du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå. Det krävs 2400 betygsatta gymnasiepoäng för att ut examensbevis från komvux. Vilka 50p.kurser är det som du inte läser på gymnasiet? Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux men helt fritt är det inte, finns ändå ganska många obligatoriska kurser men vilka de obligatoriska kurserna är beror på vilken sort examen man läser mot; _det snabbaste för dig blir att på komvux läsa mot examensbevis inom Samhälle-Humaniora.
    Vad gäller prövningar, så kan du när du inte längre är gymnasieelev leta var du kan prövning i hela Sverige. Att få godkänt betyg på prövningen i en kurs som man inte har läst är svårt. Tidsmässigt vinner man knappast någonting på att göra prövning jämfört med att läsa en 100p.kurs på komvux (eller två stycken 50p.kurser).
    En 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor. Man får undervisning och har i de flesta fallen rätt till studiestöd (ekonomiskt) från CSN. Däremot när man förbereder sig för prövningar gör man det på sin fritid.
    Du frågar om nackdelar i att ta ut examen från komvux. I det fallet då du på komvux läser endast en 100p.kurs eller gör prövning i den kursen, som ska ingå i ditt examensbevis, så kommer du (till svenska högskole-universitetsutbildningar) prövas endast i BII (kompletteringsgruppen). Detta för att du utan kompletteringen på komvux var obehörig. Det är ofta svårare att komma in i BII, jämfört med BI.
    Ett annat sätt att komplettera mot "fullständig gymnasiekompetens" finns via allmänna kurser på folkhögskolorna där man läser mot ett studieomdöme.

    Studie- och yrkesvägledare