Simon
    Hejsan! Älskar ditt arbete och har lärt mig mycket genom att bara läsa igenom andras svar här på sidan! Fortsätt med vad du gör. Du hjälper jättemånga ungdomar som funderar över skolan.

    Min fråga är ganska komplex, men här kör vi!

    Jag kommer få 3.0 extra meritpoäng av kurserna jag valt (Tyska 3,4 = 1,5 meritpoäng, och Matte 4,5 = 1,5 meritpoäng), men jag kan bara ha 2.5 extra meritpoäng. För att kunna läsa Matte 5 så behöver man ha "goda kunskaper" i Matte 4. Jag kommer läsa dessa kurser parallellt med varandra.

    Det jag undrar är om det finns någon möjlighet för mig att läsa Matte 4, utan att få betyg i det. Då kommer jag exakt få 2,5 Meritpoäng. Detta kommer göra att jag får mindre prov, och kan satsa mer på Matte 5.

    Kommer det här att funka, och är det en fråga för skolan jag går på?

    Jag kommer fortfarande ha över 2500 poäng, så det är inga problem med det!

    Ha en bra dag!

    Mvh Simon S

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Simon,
    utifrån din fråga, förstår jag att du har forskat i saken och vet att det är max 2,5 Meritpoäng som du kan få. Skickar ändå en länk http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser där du kan läsa om hur Meritpoäng beräknas.
    Jag undrar om du vet att det är - i relation till just VILKEN EFTERGYMNASIAL UTBILDNING du söker - som Meritpoäng beräknas. T.ex. om Matte 4 skulle ingå i Särskild behörighet till utbildningen, så får du inga Meritpoäng för den kursen. Detsamma gäller kurserna i Engelska & Moderna språk.

    Vilken/vilka utbildningar är du intresserad av att söka efter gymnasiet?
    Vad är behörighetskraven till dem? När vi vet svar på de frågorna, blir det lättare att reda ut frågan om Meritpoäng.

    Angående läsa Matte 4 & 5 samtidigt, så undrar jag om det går. Eftersom man måste ha, som du själv skriver "goda kunskaper i Matte 4" för att kunna läsa Matte 5. "Goda kunskaper" påvisas av betyg. Är det någon på skolan som gav dig ett löfte om att du får läsa de kurser samtidigt?

    Du skriver också om att du kommer att läsa mer är 2500 poäng under din gymnasietid. Det innebär studier på mer än heltid. Tänk på att inte överanstränga dig. Hälsan är ändå det viktigaste! Utan hälsa, kan man inte arbeta eller studera, så glöm inte att avsätta tid för rekreation /vila, göra ngt. som är roligt & avslappnande, sova tillräckligt mycket mm./.

    Det kan vara klokt att inte läsa mer än 2500 poäng, utan att satsa på "de rätta kurserna" i stället och sträva efter så höga betyg i varje kurs som möjligt.
    Tänk även på att du kan få vissa av de behörighetsgivande kurserna inom Programfördjupning. Det är, alltså, inte bara inom Individuellt val, utan även inom Programfördjupning - som du kan påverka vilka kurser du läser.

    Du får gärna återkomma om du har fler frågor!
    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren & lycka till!
    SYV Ludmila
    • : Hej Ludmilla!
    • : Tack För svaret!
    • : Jag ska söka till Handelshögskolan i Stockholm. Där är det otroligt svårt att komma in, och det är därför som jag försöker få ihop så många extra eritpoäng som går!
    • : Jag har pratat med både SYV och Matteläraren i min skola, och vi har fixat så att jag kan få läsa Matte 5, så det är inga problem med det. Behörighetskraven för att komma in på högskolan är: Förutom grundläggande behörighet krävs lägst betyget C i: Svenska 3 Engelska 6 Matematik 3B eller 3C Samhällskunskap 1B Historia 1B Moderna språk 3
    • : Länken du skickade överensstämmer inte med informationen som jag fått av SYV och det jag själv hittat på internet. https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/ Den här är mer komplicerad, men är mycket tydligare!
    • : Men jag ska dubbelkolla allt med SYV på min skola! Det är många kugghjul som behöver hamna på rätt plats för att allt detta ska funka!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Simon
    det är jättebra att du är ute i mycket god tid, planerar i förväg & tar reda på saker!

    Du har uppgett i din ursprungliga fråga att du får Meritpoäng för Tyska 3 & 4. Men om Moderna språk 3 krävs för behörighet, kommer du bara få Meritpoäng för steg 4.
    Engelska tänkte jag på: till "din utbildning" krävs det Engelska 6 & du kan därför få Meritpoäng för Engelska 7.
    Du har själv hittat en mycket bra länk https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/
    och det finns info- om att Engelska 7 ger 1,0 Meritpoäng.
    Så det är en bra kurs att läsa /E-betyg räcker för att få Meritpoäng/ men får du högre än E, höjer du även Jämförelsetal (medelvärde) av dina gymnasiebetyg.

    Det kan vara fördelaktigt för dig att satsa på en av följande:
    1. Läsa Engelska 7 & Matematik 4 & 5
    2. Läsa Engelska 7 & Tyska 4 & 5 /du får, som sagt, inga Meritpoäng för Tyska 3 och läser du inte Tyska 5, så uppnår du inte max i meritpoäng, utan bara 2.0/.

    Du frågade om du kunde "låta bli" att få betyg i Matte 4 och svar är NEJ. Enligt vad som Skolverket svarade till mig, när jag kontaktade dem ang. en liknande situation, så fick jag svar att det inte är tillåtet att välja att inte få betyg i en kurs som man läser på gymnasiet.
    Om du läser Matte 4 & 5 och Tyska 4 & 5 - är det "värt" 3,0 meritpoäng men du får bara 2,5 för att det är max som man kan få. Det är 4 kurser.
    Om du satsar på Engelska 7 - och Matte ELLER Tyska - så är det 3 kurser. Och du får ändå max Meritpoäng.
    Att ha läst mer än 2500 poäng på gymnasiet ger inga fördelar, som jag kan se i alla fall.
    Och sist: när det gäller frågor kring meritpoäng kan du mer fördel vända dig till Universitets- och högskolerådet som ansvarar för antagning till högre studier och därmed också för regler kring beräknande av meritpoäng inför ansökan till dessa, se www.uhr.se.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare