Anton
    Hej!
    Jag har en fråga om folkhögskola. Jag gick en folkhögskola från januari till juni och då fick vi inte omdöme att söka in på högskola/universitet. Nu går jag på samma skola igen och läser den längre kursen istället och den är från augusti- juni. Jag har frågar skolan lite om folkhögskoleomdöme och har varit tydlig vad jag vill ha för att det ska vara enklare att ha ett mål framför oss. Jag frågade vad som gällde kring omdömet och då säger dem att de tittar på allt jag har gjort på skolan alltså i båda kurserna. Jag undrar varför det är så för det är så? Jag undrar också hur ni ser på svårhetsgraden att få en 4:a i omdöme. Finns många olika teorier om det där så det är bäst att fråga..
    Mvh/ Anton
    • : har du kunnat uppfyllt ditt specifikt mål med att få en 4:a i omdöme?
    • Julia : 4.0 i Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola är det högsta man kan få. Sedan, kan man ju tyvärr inte garantera att man kommer in på "sin" högskoleutbildning även med 4.0 i omdöme. om platserna inte räcker måste man göra urval bland de som har 4.0 med hjälp av Högskoleprovs-resultatet eller genom en Lottning (att studieplatserna lottas ut så slumpen får avgöra vem som får plats).
    • : Jag fick en 4:a i omdöme vilket är svårt att kunna få den högsta. Just nu i läget vill jag satsa högskoleprovet för att bli antagen på socialpedagogiska programmet i Malmö Universitet men jag känner mig osäkert på hur antagningen fungerar.
    • Julia : Antagningen fungerar så att du med Omdöme från en folhögskola prövas i BF-urvalsgruppen. Om du även får resultat på Högskoleprovet, kommer du även prövas i HP-urvalet; alltså du prövas samtidigt i flera urvalsgrupper och har en ny chans att komma in i varje urvalsgrupp. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    eftersom folkhögskolorna "sammanfattar" alla dina kunskaper i alla diverse olika ämnen i EN ENDA SIFFRA - högst 4.0... då är det inte så konstigt att de "tittar på allt" du har gjort på skolan och även kan testa dina kunskaper i ämnen som du kanske inte läser på en folkhögskola, utan läst förut, på gymnasiet.
    Hur svårt det är att nå högsta omdöme är det väldigt olika för olika studerande; här går det inte att ge ett generellt svar.
    Sedan är det också så att varje folkhögskola är som ett "eget företag" och upplägg på olika folkhögskolor är inte identisk. Kunskapsnivå ska dock vara "likvärdig" för att uppnå samma omdöme på olika folkhögskolor... men eftersom Omdömes-graderna är inte så många och att alla de olika ämnen "sammanfattas" i en enda siffra + att lärare är också människor och kan tyvärr inte bli helt objektiva alla ggr, så kan det faktiskt variera mellan olika folkhögskolor ang. hur svårt det är att uppnå högsta omdöme.
    Du kan vända dig till folkhögskolornas gemensam info-tjänst, E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50
    eller till folkbildningsrådet >>, som ansvarar för folkhögskolorna.