Durim
    Hej! Jag är en 15-årig kille med ett problem. Jag ska börja nian om en vecka och jag känner att jag måste försöka bestämma vilken linje jag ska söka till på gymnasiet. Men jag vet inte vad. För det första så har jag ingen aning om hur det fungerar när man söker till ett gymnasium eller när och hur man väljer vilken linje man ska ta. Jag är en högpresterande elev och mitt drömjobb är nog att få designa och utveckla nya bilar. Bilar är någonting jag brinner för. Snälla hjälp mig!

    1 Svar

    Per-Anders SYV på Friskolan Asken
    Hej!
    Valet till gymnasiet sker på vårterminen i åk 9. Det skiljer sig åt mellan olika kommuner exakt vilket datum som valet skall vara klart. Ofta sker det via webben och man brukar få inloggningsuppgifter hemskickade eller utdelade på den skola du går på.
    Bästa sättet att välja vilket program du vill gå det är att ta kontakt med skolans studie- och yrkesvägledare (hoppas du har en sån på din skola). Han eller hon kan säkert hjälpa dig att hitta rätt program.