Tove

    Hej, jag har precis börjat ettan på gymnasiet och har redan bytt skola en gång då jag inte trivdes, men jag trivs inte på min nya skola heller och börjar få väldigt mycket ångest för att jag är hemma en del och känner inte att det kommer lösa sig om jag byter igen. Jag har börjat fundera lite på gymnasium på distans och har läst lite om hur det fungerar men har några frågor som inte besvaras.

    1. Påverkas ens poäng pga att man går på ett gymnasium online? Kommer det ses som negativt när man senare söker jobb och dom ser att man gått skolan online?

    2. Har läst att man ett få antal gånger behöver komma in till skolan för att ha obligatoriska fysiska lektioner som exempelvis labboarationer eller idrott. Finns det skolor i sin egen stad man kan gå till eller hur gör man om det är väldigt långt till skolan försedda lektioner kommer vara?

    3. Är det svårt att börja efter att läsåret startat? Och hur fungerar antagningen?

    4. Kostar utbildningen något och får man fortfarande CSN även om man inte går i en fysisk skola?

    5. Är det möjligt att senare gå tillbaka till ett vanligt gymnasium utan att man är helt i otakt eller har lärt sig helt andra saker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,

    väldigt tråkigt att du inte trivs i skolan.

    Jag förstår att du menar att du vill byta till >> korrespondensgymnasiet - som erbjuder några få högskoleförberedande gymnasieprogram på distans.

    1. Så vitt vi vet, finns det inte några negativa påföljder, om man läser på distans;

    2. de obligatoriska träffarna är i Torsås;

    3. det brukar vara hård konkurrens om platserna då många vill läsa på distans; nu, när läsåret redan har börjat, vänder du dig till skolan direkt och frågar om de har ledig plats;

    4. utbildningen är kostnadsfri och man får studiehjälp från CSN, om man läser på "heltid", i normal studietakt;

    5. ang. senare "gå tillbaka" till en vanlig skola, beror det på om en vanlig skola har ledig plats då du vill byta tillbaka.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Följande info finns idag, 18 sept. 2017 på Korrespondensgymnasiets hemsida:

        Ansökan inför vt 2018
    Eftersom det är svårt för oss att administrera antagning/skolbyten under pågående termin, så kommer vi att ha en samlad antagning för dig som vill börja vid Korrespondensgymnasiet i januari 2018.

    Du ansöker om plats direkt till Korrespondensgymnasiet. Ansökningsblankett

    Urvalet baseras på dina grundskolebetyg och du måste vara behörig till sökt program enligt Gymnasieförordningens regler. Vilken nivå antagningspoängen hamnar på är inte möjligt att säga, då det beror både på antalet sökande och deras poäng i kombination med antalet platser. I dagsläget är det inte beslutat hur många platser som kommer att erbjudas.

    En komplett ansökan måste vara skolan tillhanda senast 31 oktober 2017 och ska innehålla
    avgångsbetyg från grundskolan, utdrag ur betygskatalog från ev. tidigare gymnasiestudier samt
    ifylld ansökningsblankett. Ej komplett ansökan behandlas inte.

    Observera att du måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna registreras på skolan.

    Besked om antagning kommer att meddelas efter 15 november. Blir du antagen, så får du
    kallelse till ett obligatoriskt upprop i januari 2018.