Hej,
    om man har ett giltigt resultat från högskoleprovet, prövas man med det resultatet i HP-urvalsguppen. Man måste ändå vara behörig och ha både grundläggande och särskild behörighet, och kan då prövas (samtidigt) i en eller flera betygsgruppen/grupper. Och samtidigt också i HP-urvalet (med resultatet av högskoleprovet).
    Betygen och hp-resultat räknas Inte ihop. De gäller separat.

    Och i undantagsfall, om utbildning öppnar för AU, alternativt urval (vilket är rätt sällan och varje lärosäte bestämmer självt) då kan det ställas som ett krav att för att delta i AU måste man ha gjort högskoleprovet. Men det är frivilligt: både att göra Högskoleprovet och delta i AU.
    I varje urvalsgrupp får man en ny chans, så det är fördelaktigt att prövas i flera urvalsgrupper.

    Hänvisningar/lästips:
    https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    Vänligen

    ANNA

    • : Tack för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • :

      Fantastiskt utförligt svar!

      Högskoleprovet var oerhört viktigt för mig att få bra på!