Linnea
    Hej! jag vill gå estet-musik. men vill läsa högre matte, psykologi och entreprenörskap, men på skolan jag vill gå på finns programfördjupningen redan som ett eget ``paket´´, kan jag läsa matte 2 eller 3, psykologi och entreprenörskap inom det individuella valet? och hur fungerar det individuella valet rent allmänt?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, individuellt val är det 200 poäng som en elev väljer och då borde du kunna läsa t.ex matte 2&3 eller psykologi och entreprenörskap för att summan av alla de kurserna är 350 poäng. Fråga på skolan om de låter läsa utökade kurser. Profil som skolan erbjuder kan vara ett paket som upptar alla valbara poäng inkl individuellt vals poäng därför råder jag dig få svar på exakt Vilka kurser som ingår i paketet och även om de tillåter läsa utökade kurser. Hör av dig igen när du får svar från skolan! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    individuellt val är på 200 poäng och elever på alla gymnasieprogram måste läsa de poängen för att kunna ta ut gymnasieexamen.
    I teori kan vilka som helst gymnasiekurser läsas inom Individuellt val, men i praktiken blir det begränsat pga kurserna inte finns på skolan eller om eleven inte är behörig: t.ex. för att läsa Fysik 3, måste man först vara godkänd i Fysik 2 eller man vill läsa Japanska, steg 1 /nybörjarkurs, inga förkunskaper krävs/ men det finns inte en behörig lärare på skolan och därför går det inte.
    Varje gymnasieskola har ingen möjlighet att erbjuda alla kurser som får läsas inom programmet - därför måste man på förhand fråga på skolan: be att få en lista på kurser som finns att välja ifrån.
    Profil - som finns på vissa skolor är bra på det sättet att man på förhand vet vad som ingår och det blir inga överraskningar i kursutbudet.
    Om du vill gå på en viss skola, måste du anpassa dina önskemål till vad som finns att välja just på den skolan. Men du kan fråga om det kanske finns möjlighet att läsa någon kurs på en annan skola /t.ex. på distans/ - det kan finnas avtal om "det gemensamma gymnasiet" - då flera skolor går ihop och elever får ta av andra skolornas utbud.
    Det finns RIKSREKRYTERANDE skolor som erbjuder ES, Musik:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mjolnergymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sodra-latins-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/musikkonservatoriet-falun
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lilla-akademiens-musikgymnasium

    Elever från hela Sverige får söka dit, se på länkarna ovan.

    Om du återkommer med svar var i Sverige du bor, kan vi skicka tips på skolor nära dig som erbjuder ES, Musik.
    Önskar dig allt väl!
    Hoppas vi hörs snart igen!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : skolan jag vill gå på är Rytmus i göteborg, jag har vart på skolan och pratat med dem, och entreprenörskap läser man obligatoriskt där, och de sa att de gick att ordna så man kan läsa både matte 2&3 och psykologi bl.a inom ind.val, förstog inte riktigt, men de delar vissa lokaler med ett annat gymnasium så om man läser tex psykologi kan de hända att man får läsa med dem.
    • Anna : Jag kommer att svara på din kommentar nu! *L* Se mitt svar inom kort.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    att gymnasieskolor samarbetar med varandra händer ganska ofta. Så länge du läser gymnasiekurser som kommer att ingå i din Gymnasieexamen, spelar ingen roll i vilka lokaler undervisning bedrivs.
    Du har säkert redan kollat på skolans presentation på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet. På inriktningen MUSIK erbjuder skolan tre olika profiler. En profil kan vara med "flexibel" upplägg, dvs det borde gå att frångå en profil - i fall du vill och skolan har möjlighet att erbjuda en kurs som du vill läsa i stället för en annan kurs som ingår i "profilen". Kurser som ingår i en profil är inte obligatoriska och profiler skapas för att underlätta för skolan och eleven, så att det inte blir schema-krockar eller en situation uppstår när en elev vill läsa en viss kurs ensam eller en liten grupp elever /t.ex. tre st./ vill läsa en viss kurs - och då går det inte ihop ekonomiskt för skolan att bedriva undervisning i så små grupper eller individuellt.
    Individuellt val är 200 poäng och då ryms det t.ex. en kurs Entreprenörskap, 100 p. och två kurser i Psykologi /50 p. styck/ och sen är utrymmet för Individuellt val slut.
    Råder dig fråga om det bli i princip möjligt att läsa en utökad kurs /utöver heltid/. I fall du får ett positivt svar, vet du sedan att du KAN ANSÖKA OM UTÖKADE KURSER i fall du hinner och vill läsa fler kurser än du måste. Utökade kurser läser man som tidigast från å k 2, oftast bara i å k 3.

    Vad vill du göra efter gymnasiet? Vi kanske kan hjälpa dig att planera långsiktigt. Om man vet vilken utbildning man vill läsa på eftergymnasial nivå, är det mycket lättare att planera så att man verkligen får med sig alla kurser som man behöver för behörighet.

    Jag vet inte vad dina planer efter gymnasiet är, men vill tipsa dig om YHutbildningar, se några exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/webbkommunikator-sociala-medier
    http://www.yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-halsingland-bollnas-kommun-hogskoleenheten/kulturkommunikator
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/marknadskommunikator-inom-sociala-medier
    http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-incoming-tourism-and-event

    Vet du om att du kan boka en aktivitet som heter "skugga en elev" och gå en dag på gymnasiet på det programmet & inriktningen som du vill söka? Det måste vara en dag som passar både dig och den gymnasieskola där du vill "skugga" och boka kan man på olika sätt: se på skolans hemsida om de skriver om hur man kan boka eller kontakta skolan direkt /skicka epost eller ring/ alt. fråga när du går på Öppet hus om när det skulle passa att göra "skuggning". Bra att ta tag i detta i god tid - om man vill skugga, så att säga - det är frivilligt så klart! Det kanske inte alltid är så lätt att hitta en dag som passar både dig och gymnasieskolan /med tanke på prov, lov och studiedagar/.

    Ha det bäst och hör av dig i fall du undrar över något ... eller bara för att berätta för oss hur det går för dig!
    Anna SYV :-) *L*

    Hej Linnea, du är inte myndig och kan ha mycket nytta av det! *L* ;-) Tillfråga dina föräldrar, som kan råda dig att t.ex. ordna med skuggning eller de kan göra det åt dig också...
    Det KAN t.ex. vara så att skolan, där du vill skugga - kan svara att de vill att det går via SYV-en på din skola: anledning till det kan vara att en elev kanske bokar "fel dag" då hen har prov som hen i så fall missar pga "skuggning".
    Ingen kan förbjuda dig att skriva mail till vem du vill. SYV på din skola har, å andra sidan, inarbetade kontakter och kanske redan har dagar bokade för "en elev" - så det är bara att sätta in ditt namn dit... jag vet inte det, jag bara gissar.
    Som sagt, mitt råd är att du pratar med dina föräldrar och ni bestämmer hur ni vill göra. Jag tycker inte det är farligt att "slänga ett mail" till den skolan där du vill skugga. Det värsta som kan hända är att du får svar att de vill att du "går via" SYV på din skola, och då gör du det sen.
    Önskar dig det bästa! Lycka till!
    Anna SYV
    • : tack för ett väldigt bra svar! :) haha ja vill göra väldigt mycket, men ja tror ja vill jobba med med barn och/eller ungdomar, som lärare, dagisfröken, skolkurator eller nåt sånt fast jag vill också vara brandman eller låtskrivare. Jo Syv:en på våran skola har vart och pratat med oss i helklass massa gånger och vi ska ha individuella samtal med henne där vi pratar om vart vi vill gå, skuggning osv, så hon vill inte att vi ska ordna med skuggning själva, men eftersom hon har 7 klasser med ca20 elever i varje klass och mitt efternamn börjar på Z så är inte mitt möte föränn v.48 och eftersom ja går i musikklass så kommer vi ha fullt upp med lucia osv hela lucia veckan och veckan innan, och de är säkert mycket så på Rytmus också så jag har funderat på att fixa skuggning där själv ändå men ja vet inte va hon skulle tycka om det
    • Anna : Jag har nu skrivit ett utökat svar till dig! :-)