Helen
    Vår dotter har i princip bestämt sig för samhälle beteende. Dock blev hon (och vi) lite förbryllade när vi börjar läsa mer om de olika inriktningarna Beteende, Idrott och ledarskap och Räddningstjänst. Om hon väljer Beteende, blir det just beteende eller måste man sedan välja Idrott och ledarskap eller Räddningstjänst? Hennes intresse är just att läsa om människor och relationer, hon är inte intresserad av Idrott och ledarskap eller räddningstjänst. Alltså, kan man läsa just bara samhälle beteende?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Helen,

    kan du berätta vilken gymnasieskola ni har kikat på? För att det är så här att Nationell program och Nationell inriktning på programmet är faststälLda av Skolverket men sedan hittar gymnasier på "profiler", dvs skola väljer i så fall "åt eleverna" vilka "valbara" kurser eleven ska läsa, och låser dem i profiler. Fördelen är att man på förhand vet vad man ska läsa. Nackdelen är att man kan i så fall inte själv välja - utan skola har redan på förhand valt åt eleverna.

    Om skola inte kan erbjuda större valfrihet, t.ex pga lärarbrist eller någon annan orsak, då är det ju bra att skola på förhand meddelar vilka kurser alla ska läsa som väljer utbildning på den skolan, så att man ej ska tro att man ska få välja, när man i själva verket inte ska få det.

    För att uppnå kraven för Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet, behöver man uppfylla vissa krav och bland dem är att man läser kurser inom en viss "struktur", se Programplan för SA>>

    Alla gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnen är obligatoriska, sedan måste man har betyg i ALLA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR + tillräckligt antal poäng Programfördjupning + 200 poäng Individuellt val + ha godkänt betyg i Gymnasiearbete. Exakt vilka kurser programfördjupning och individuellt val man läser beror på vad skola kan erbjuda att välja mellan...

    Om det är många kurser som eleverna får välja mellan, då kan andra problem uppstå - inklusive Schema-krock och att det är för många som vill läsa en kurs och för få - en annan, t.ex kan en klass som läser engelska 7 uppgå till 37 elever, och de som läser retorik kanske bara är 7-8 elever. Och är det endast 3 elever som vill läsa en viss kurs, då kan inte den starta pga det är ekonomisk förlust för skolan... Det är inte lätt att få ihop det så att det blir rimligt antal elever i varje undervisningsgrupp, en bra behörig lärare och inga schemat-krockar. Det är mycket enklare om man på förhand bestämmer åt eleverna vilka "valbra kurser" de ska läsa. Därför skapar man "profiler" under inriktningar.

    Om man kan vägra läsa en viss profil, beror på... vad som man kan läsa i stället. Om det inte finns ngt. man kan läsa istället, då måste man läsa det som går att läsa. I annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis och får inte grundläggnde behörighet till högskolestudier. Läser man på mindre än heltid på gymnasiet, har man inte heller rätt till studiebidraget från CSN.

    Gymnasieskolorna vill givetvis erbjuda eleverna att välja bland många valbara kurser... men det är svårt att "få ihop det" pga lärarbrist, schemat-krockar och att elevernas intressen "spretar åt alla håll" och det är omöjligt att erbjuda alla att läsa precis det som de vill läsa.

    Som sagt, om du meddelar vilken gymnasieskola det handlar om, kan vi kika på exakt den skolan, vad de erbjuder och lovar där. :)

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej,
    • : Det är Stagneliusskolan i Kalmar.
    • Ludmila : Goda nyheter! Jag har nu pratat i telefon med SYV på Stagneliusskolan som säger att det är på Stagneliusskolan - VALBARA profiler, att man kan Iäsa "vanlig utbildning" om man så önskar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på en "vanlig" utbildning SA, inriktning Beteendevetenskap läser eleverna på Stagneliusskolan i Kalmar följande programfördjupande kurser:

    Detta framgår av deras utbildningskatalog på den här sidan>>

    det verkar inte finnas någon valmöjlighet vad det gäller programfördjupningar, utan de är på förhand bestämda av skolan.

    Och om man jämför med Profil Idrott&Ledarskap, så ser man att skillnaden inte är så stor:

    men i Profil Räddning&Säkerhet är det större skillnad mot andra alternativ inom Samhällsvet.programmet.

    På profil Räddning & Säkerhet läser man följande inom programfördjupningen på Stagneliusskolan i Kamar:
    men, som tur är - är det valbar profil. Frågan är dock - om för få elever vill läsa den profilen och för många vill läsa en annan profil eller ingen profil - hur får man ihop det på skolan, viIka elever som ska läsa kurser som "bir över", dvs där ledig plats finns?

    Alltså, bör man ställa frågan på skolan: kan de garantera att man får läsa just den profil man önskar eller om man önskar läsa utan profil, om man kan Garanterat få göra det? Eller om det vid "ojämna önskemål" när för många elever vill läsa någon kurs och få få - en annan kurs - uppstår konkurrens, och hur löser man det?

    Den mest vanliga lösningen är på 2 punkter: 1. man bör söka eIIer Iämna in sina önskemål i tid (de som söker för sent, får det som blir över); 2. om det är ojämnt fördelat även bland dem som söker i tid - är det elever med högre betyg som får läsa det de vill och elever med lägre betyg får läsa de kurser som blir "över".