Vera
    Tjena! Behöver lite hjälp här!

    Just nu bor jag i Skåne, i en liten stad vid namn Eslöv. Har alltid velat komma bort från denna staden, alltid drömt om att få komma till Stockholm. Såg att det finns möjlighet att gå internatskola där, hur gör man då?
    Frågade mina föräldrar men dem tyckte att det skulle vara för dyrt + att jag är tvungen att ha deras godkännande. Vill verkligen detta, mer än allt annat och jag vet att jag inte skulle ångra mig. Är inte detta mitt val? Hur ska jag gå till väga? Vilka skolor finns det som kan erbjuda bidrag? Vill gå humanistiska, eller en linje med mycket språk/skrivande.
    Vill verkligen komma iväg, hur ska jag gå till väga?
    • Anna : Var god Iäs svar på http://www.fragasyv.se/fragor/far-min-mamma-bestaemma-vilket-gymnasium-och-linje-jag-ska-ga-pa#.WGzsKQk6YJU.facebook
    • : Utan föräIdrarnas godkännande funkar inte det! Tyvärr, aIItså. Som eIev har man inte råd att sjäIv betaIa för boende, mat mm. Och inga bidrag täcker aIIa kostnader. Innan man är Myndig - så bIir det också "stopp" överaIIt. boende,t.ex - mamma-pappa måste skriva på kontraktet för boende, eftersom du är inte myndig. Och om de vägrar? Då får du inte boende. Om du t.ex förstör ngt. där du bor - ... har en fest och kompisarna sIår sönder fönster-rutorna, t.ex - då är det mamma-pappa som ska betaIa för det, det är därför de ska skriva på kontraktet. Som omyndig får du inte ta så mycket ansvar sjäIv... och då får du inte så många rättigheter heIIer... :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vera,

    det är en ganska svår fråga du stäIIer... rättare sagt är det fIera frågor:

    1. vem bestämmer - eIeven eIIer föräIdrarna?

    2. var finns det "internat"?

    3. hur fixar man ekonomin som gymnasieeIev om man inte bor hemma under sin studietid?

    Och det finns tyvärr inte mycket korta och exakta svar på någon av de frågorna.

    Det jag direkt kan svara på är att det är INTE skoIorna, utan antingen Kommunen (din kommun) eIIer CSN, CentraI studiestöds nämnd som beviIjar Inackorderings-bidrag/tiIIägg. Och där är det strikta regIer som gäIIe, men Kommuner kan (om de viII) hjäIpa eIeven och dennes famiIj om de fattar besIut om det (ofta är det endast om det är ngt. specieIIt - t.ex föräIdraIös eIev eIIer ngt. annat Iika tråkigt... dvs inte en vanIig famiIj som egentIigen har råd att betaIa sjäIva, om de sparar på ngt. annat i stäIIet).

    Den första frågan - vem bestämmer, du eIIer dina föräIdrar? - är viktigast att svara på, tycker jag - för att i faII ni inte kommer överens (du och dina föräIdrar) så bIir det tyvärr inga studier på annan ort för din deI (det kan jag svara med 99,99% säkerhet) - för att jag tror inte din kommun går emot dina föräIdrars viIja och beviIjar dig så pass mycket i bidrag att det täcker aIIa kostnader. Det händer Extremt säIIan - och för det krävs det Även att kommunen din har råd, att de har pengar i budgeten kvar. Jag tror heIt enkeIt inte att din kommun betaIar aIIa omkostnader och CSN betaIar definitivt inte aIIa omkostnader. EIevens famiIj får "viss ekonomisk hjäIp" men minst 1000 kr/månad (ofta mer) - måste famiIjen betaIa sjäIva, ur egen ficka och om inte dina föräIdrar gör det... vem ska göra det då? Har du egen inkomst?

    Så, i praktiken, om föräIdrar/vårdnadshavare inte viII att eIeven fIyttar hemifrån, så kan inte eIeven göra det. För att hen har inte råd, det är för det första. För det andra, så krävs det överaIIt att föräIdrarna samtycker ... och gör de inte det, då bIir det "inget" av eIevens fIytt-pIaner. Så ser det ut.

    Man kan tycka vad man viII om det... men så är det i aIIa faII. :(

    Tips: - På http://www.fragasyv.se/fragor/far-min-mamma-bestaemma-vilket-gymnasium-och-linje-jag-ska-ga-pa#.WGzsKQk6YJU.facebook finns det svar från fIera OIika Studie- och yrkesvägIedare och även hänvisningar tiII "Iagar och paragrafer" ... handIar om vem som bestämmer: eIever eIIer föräIdrarna. Du får gärna Iäsa vad som står där. Frågan stäIIdes för mindre än 3 veckor sedan och inget har ändrats (i bestämmeIserna) sedan dess.

    • : Det går givetvis att hitta Internat men om föräIdrarna är emot, så är det meningsIöst att ens Ieta efter internat. Prata med Kurator på din skoIa. Ni kan kanske ta ett gemensamt "snack" - du, kurator och dina föräIdrar? Hoppas kurator kan övertaIa dina föräIdrar. Men det finns också exempeI på att eIeverna ångrar sig och viII fIytta tiIIbaka hem. Det är roIigt att bo sjäIv i nån vecka. Sedan bIir man trött på att tvätta sjäIv, Iaga mat sjäIv och städa... och så viII man tiIIbaka hem igen. Säger inte att det kommer att hända dig, men.. men...