Anton
    Hej! Om jag skulle komma in på juristprogrammet och sedan gå vidare till advokat hur bra betyg måste man ha i juristprogrammet för att komma dit? Om man blir godkänd genom hela juristprogrammet är jag inte behörig till just den inriktningen eller är det svårt att få jobb om man får det? Löneutvecklingen blir ganska bra efter ett par år man börjar runt 27000 sedan kan det gå upp till 50000 får man inte det om man är godkänd genom hela programmet. Intressant yrke! MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Känner du till den här sidan https://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/ ?
    Där berättas det bl a hur man blir advokat. Juristutbildningen är bara en del av processen och för övrigt så kravs det bl a 3 års kvalificerad juridiskt arbete innan man kan ansöka om att bli advokat. De skriver inte något om att det spelar roll om man har Godkända eller Välgodkända betyg på de kurser som ingår i Juristprogrammet där man kan få VG, därför tror inte jag det spelar stor roll.
    Det spelar större roll - att man är "redbar" som de kallar det, dvs inte är en brottsling (inte finns i polisregistret).
    Du kan själv ta kontakt med Advokatsamfundet och fråga vilka saker de tar hänsyn till när de fattar beslut om vem tas in i samfundet och vem som får ett Nej av dem.

    Tips på andra sidor som kanske intressanta för dig som vill bli advokat:
    http://www.framtid.se/yrke/advokat
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/jurist-284 - här ser du var utbildningar till jurist finns idag.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA