August
    Jag känner mig lite utanför i den klassen som jag precis börjat i. Jag förstår att det kan vara så i början men jag tänker ändå fråga. Hur fungerar det? När är det försent? På min gamla högstadieskola så bytte jag klass efter 1 termin. Kan man vänta så länge på gymnasiet också?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    klassbyte är en fråga som sköts lokalt, på varje skola, finns inte några generella regler. Ytterst är det upp till rektorn som t o m kan bestämma att ingen får byta klass eller endast byta om det har hänt någonting alldeles utomordentligt. Det är vanligt att kurators bedömning krävs för att en elev ska kunna byta klass (och kanske t o m utlåtande från en psykolog). För att annars kan eleverna ansöka om att få byta klass "hela tiden" för att testa om det är roligare att vara i en annan klass, men sedan vill byta tillbaka... vilket är jobbigt för skolpersonal att hantera.
    Alltså, om en annan klass läser samma kurser som du läser i din klass och hos samma lärare då kan du, enligt rektors beslut, byta klass när som, men om den andra klassen läser andra kurser eller samma kurser men hos andra lärare - då är det mer troligt att kurserna måste bli avslutade, vilket sker oftast till sommaren - och i så fall kommer klassbyte beviljas av rektorn endast efter läsårsslut.
    Vänligen
    Julia