Aya
    Jag ska börja mitt andra år på de gymnasie jag går på men jag har valt för att ändra min skola och program. Jag ska göra ett sent omval och jag undrar hur detta fungerar med kön å så? Vem kommer först?
    • : När får man reda på om man blivit intagen eller ej och hur får man reda på de? Får man brev skickas hem till sig eller hur då?
    • Anna : Oftast loggar man in på den sidan där man gjorde gymnasieansökan och ser då sitt Antagningsbesked. Men i vissa delar av Sverige skickas "papperbrev" ut - fortfarande. På vissa antagningskanslier skickar man E-post i första hand (om e-postadress till eleven finns). Det är alltså olika som olika antagningskanslier gör. :)

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Aya!

    Om du ska börja åk.2 på en annan skola så brukar det fungera så att du söker till skolan direkt.
    Dvs inte genom något antagningskansli.

    Om du har sökt till åk.1 på en annan skola så får du göra ett sent val, i så fall gör du det genom ditt antagningskansli, det var variera lite hur det fungerar beroende på vilket antagningskansli som du tillhör. För att vara helt säker på hur du ska göra kan du kontakta ditt antagningskansli.

    antagningskanslier.se hittar du kontaktuppgifter till alla antagningskanslier i Sverige.

    Beskedet får du oftast på samma hemsida som du genomförde valet på, i vissa län får du ett brev hem på posten.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,

    Har det löst sig? Har du fått veta det du behöver veta?
    Om inte, ta snarast kontakt med ditt antagningskansli.
    Om du söker gymnasieplats i Malmö, finner du kontaktuppgifter till ditt Antagningskansli - här.

    Kontaktuppgifter till alla antagningskanslier i olika svenska städer finns på http://antagningskanslier.se

    Har du gjort "sent omval" redan? Eller planerar du fortfarande att göra det? Vad som gäller i just din situation är det bäst att diskutera med en Studie- och yrkesvägledare "på plats"; t.ex på ett vägledningscentrum - eller i alla fall via telefon, då du kan uppge ditt personnummer och SYV-en kan då se "i systemet (dator)" vad som gäller i just din situation.

    Nu är det semestertider... så kan tyvärr bli rätt så svårt att få kontakt med "rätt person". :(
    Hör av dig om du har obesvarade frågor. Vi ska försöka hjälpa dig så mycket vi kan!

    Bästa hälsningar & ha en fortsatt trevlig sommar!

    ANNA