Hilda

    Jag läser receptarie nu men har insett att jag hellre vill bli apotekare och har tidigare inte läst fysik 2. Jag har sett att det finns en kompletteringsutbilding i Umeå "Masterprogrammet i farmaci", men har förstått att det är svårt att komma in. Hur fungerar antagningen? Hur mycket högskolepoäng behöver man ha läst? Jag funderar på att börja samla hp redan i sommar med sommarkurser och undrar hur många hp jag skulle kunna läsa totalt/komma in på totalt? Spelar det någon roll att jag läser heltid under höst och vår under receptarieprogrammet? Finns det någon ytterligare väg att som receptarie bli apotekare? Vilka jobb kan man inte få som en receptarie, som man kan få som apotekare? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda,
    känner inte till någon annan möjlighet att komplettera "upp" från receptarieutb.till apotekare än via Master i farmaci.

    Antagningsstatistik för Masterprogrammet i farmaci (på Umeå universitet) visar att det vid de senaste tre antagningsomgångar, till HT2021, HT2020 och HT2019 låg antagningsgräns på 285 högskolepoäng.
    Kandidatprogrammet (receptarieutbildningen) ger 180 högskolepoäng. Under sommaren (sommarkurser på högskolenivå) kan man samla på sig max 22,5 högskolepoäng (enligt ett tidigare svar från Antagning.se). Du kan samtidigt som du läser på receptarieprogrammet söka läsa kurser vid sidan av ditt program.

    Vad gäller jämföra arbetsuppgifter för apotekare och receptarie: de arbetsuppgifterna kan vara likartade men eftersom apotekare har en mer omfattande utbildning kan dessa ha mer kvalificerade arbetsuppgifter än receptarierna.

    En möjlig "lösning" kan vara att söka jobb som receptarie och läsa högskolekurserna vid sidan av arbete, t.ex på halvtid och söka till masterprogrammet i farmaci vid varje antagningstillfälle. Att studera efter receptarieprogrammet och samla på sig högskolepoäng kan man givetvis också göra men här tänker jag på studiemedel, som är begränsat till max 6 år på eftergymnasial nivå. Om du tar studiemedel i 3 år för receptarieutb. och du planerar läsa i 2 år på masterprogramet sedan, så har du förutom de två utbldningarna endast 1 år, eller 2 terminer på heltid ... och på den tiden kan du samla på dig 60 hp om du läser på heltid eller 90 hp om du läser på 150% av studietakt. Hur som helst så är det bra att känna till att tiden med studiemedel är begränsad och vara beredd på det, planer studieekonomi på förhand.