Mansora

    Hej! Jag hade frågor angående komvuxstudier Jag ska anmäla mig till läkare senast höstterminen nästa år. Så jag vill att det ska gå snabbt. - kan man läsa flera flex kurser samtidigt? och distans kurser? - kan man göra flera prövningar på en prövningsperiod? - kan man läsa på distans/ flex om jag samtidigt läser till prövning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Hur man hittar var man kan göra prövningar, förbereda sig till prövningar och genomföra dem - har inte komvux i din kommun med att göra för att du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar även i alla andra kommuner och tiden när du förbereder dig till prövningar räknas som din "fritid", alltså inte som "studier" (i alla fall formellt sett).

    '***
    Studier på komvux
    Vilka kurser som komvux i den kommunen som du är folkbokförd i, kan erbjuda och i vilka studieformer (flex, distans, dag- eller kvällstid) - måste du se på deras hemsida eller ställ frågan till personal på komvux (i just din kommun).
    Du uppger att du vill söka till läkarprogrammet och kanske behöver du läsa fysik1a och 2, kemi 1 och 2, biologi 1och2 samt matematik 3 och 4. I så fall är det studier á 850 poäng = heltidsstudier i 42,5 veckor (alltså kan man hinna på 2 terminer, om man kommer in på alla kurser och läser på heltid).
    Omfattning/innehåll av kurserna förändras inte beroende på om man läser på dag-/kvällstid, på flex eller på distans.

    Vänligen

    ANNA