Anton
    Hej! Jag läser matte 3b men tycker att det är svårt. Jag undrar kan man läsa områdeskurser nu förtiden? Kan jag läsa dessa på komvux? mvh Anton

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, med det att en gymnasiereform 2011-2012 trädde i kraft, så ändrades reglerna. Det finns flera olika omsättningar av regler för vilka kurser som ger meritpoäng - beroende på om man fick Slutbetyg innan år 2010
    år 2010 och senare
    eller om man har gymnasieexamen.
    Det absolut bästa - så att det blir helt rätt för dig: att du tar med dig dina betyg till SYV på komvux och får reda på exakt vad som gäller för dig, vilka kurser som ger meritpoäng för dig.
    Det kan också spela roll vilken utbildning du söker på högskola.
    På Antagning.se https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/ finns alla regler för de olika slags betyg från gymnasiet.
    Om du inte hittar vad som gäller just för dig, uppge från vilket år ditt Slutbetyg är och vilken utbildning på högskola/universitet du vill söka, så skall vi försöka ge dig svar på din fråga.
    Du kan också kontakta Antagning.se direkt. Det är de som tolkar reglerna och räknar ut Meritvärde av dina betyg. Det är, alltså Antagning.se´s beslut som kommer att gälla och det kan vara fördelaktigt att få svar från dem direkt, så att det inte uppstår ngt. missförstånd och du läser "fel kurser".
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare