Lucas
    Hej!

    Jag vill läsa Engelska 7 på komvux efter att jag gått ut gymnasiet. Räcker det med att få ett E på kursen för att få 1,0 meritpoäng eller måste jag få ett A för att få 1,0 meritpoäng?

    Tack.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    du får 1.0 meritpoäng för Godkänt betyg i Engelska 7, men betyget i den kursen kommer också räkans in i ditt jämförelsetal, du vinner därför på att få så högt betyg som möjligt i eng7.

    Vänligen
    Julia syv

    Exempel:

    vi säger att en elev har alla C-betyg i kurser på gymnasiet och har med det 15.0 i Jfm, jämförelsetal/snittbetyg.
    Om hen får E betyg i eng7 blir jämförelsetal 14,8 men Meritvärde blir 15,8 (eng 7 ger ju 1.0 meritp.).
    Men om hen får A betyg i eng 7 blir meritvärde 16.2 (skillnad mellan E och A i en 100poängs kurs är ca 0,4) och det är mer Meritvärdet som man konkurrerar om plats på de flesta svenska högskoleutb.