Antoni
    Hej!

    Mitt namn är Antoni och går just nu en spetsutbildning i engelska. Jag ska alltså läsa engelska 5 nästa år, åk 9. Får man några extra meritpoäng eller liknande när man söker till gymnasiet och söker jag med mitt betyg från grundskole nivå, åk 8, eller för mitt betyg för engelska 5? Sedan hur gör jag när jag läser vid gymnasiet, kommer jag inte läsa någon engelska alls under år1?

    Sedan så undrar jag lite om hur antagningen fungerar. Mitt mål är att läsa på ProCivitas i Malmö på deras naturprogram. Jag oroar mig dock för att det är jättehöga meritpoäng som krävs för att komma in. Jag har just nu 322,5 poäng och det var samma som den med lägst meritvärde som kom in på programmet 2016. Jag tänker sätta detta som mitt första val, ifall jag inte kommer in, har jag lika stor chans att komma in på mitt andra val som någon som har samma program och skola som sitt första val? Eller går de som valt skolan som första val före även om man har bättre meritvärde?

    Ha en trevlig dag!
    /Antoni

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Antoni,

    du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem. :)

    I din gymnasieansökan bör du sätta som första alternativet, högst prioriterat alternativ den skola och program som du helst vill komma in på;
    Du får inte sämre chans att komma in på ditt andra, tredje, fjärde, femte och så vidare... alternativ bara pga du söker dem i "andra hand".

    Vi rekommenderar att lägga in Många alternativ i gymn.ansökan - du bör söka till alla skolor som du kan tänka dig vilja läsa på.

    ***

    Ang. spets-engelska: vi hoppas det går mycket bra med dina engelska studier men frågan är om du kommer att få Betyg i Engelska 5? Inte bara kunskaper, utan även betyg? Även om du får betyg i en gymnasial kurs redan på grundskolan, bör inte det betyget, som regel, påverka din ansökan till gymnasiet.
    Se till att få betyg i "Engelska Grund", dvs den kursen som de flesta elever får betyg i när de slutar i åk9, dvs betyg från vårterminen i åk9, men du bör få det betyget tidigare... Du behöver inte få det tidigare, men se bara till att du får betyg /förhoppningsvis får du A betyg i Engelska Grund/. Fråga din engelska-lärare om det.

    Det bör troligtvis vara så att du söker till gymnasiet med Engelska Grund betyget.

    ***

    Hur din gymnasieskola kommer att hantera en situation om du kommer in i åk1 med godkänt betyg i Engelska 5, kan variera. Det är en ovanlig situation och det finns olika "kreativa lösningar". Det finns inte någon allmän regel på hur man ska göra för att det är en ovanlig situation.
    Det som står i skolans styrdokument är att skolorna bör hjälpa och stödja "särbegåvade eleber" så att de kan utvecklas så bra som möjligt, men det står inte Exakt hur skolorna ska hjälpa till.

    Om du inte får betyg i Engelska 5 på din grundskola eller får lägre betyg än A, t.ex får B-betyg; kan du med fördel läsa eng 5 på gymnasiet för att få ännu bättre kunskaper och högsta möjliga betyg, dvs A.

    I fall du får A-betyg redan på grundskolan, kan du inte få högre än det betyget, men det är inte förbjudet att läsa samma kurs igen i alla fall. Förhoppningsvis får du ännu bättre kunskaper i engelska. Det vore bra om du kunde läsa Engelska 6 i åk1 på gymnasiet, men frågan är om det kommer att passa in i ditt schema?
    Det kan också bli så att du kanske får A-betyg i både Engelska 5, 6 och 7 - dvs i alla gymnasiala kurser redan på grundskolan ... och fler gymnasiala kurser finns ju inte. Vad gör man då? Satta betyg gäller. Så de betygen ska du kunna ta in i ditt examensbevis och på gymnasiet ska du kunna läsa ngt. annat - om det passar in i schemat. Vad gör man om inga passande kurser finns som går på dina "håltimmar"?

    Det finns nog inte några exakta svar att ge på förhand. Det får "lösas på plats" när vi "kommer dit", så att säga. Eftersom det är en ovanlig situation finns det, som sagt, inte några strikta regler. Rektor på gymnasieskolan får bestämma hur det blir. Du ska givetvis kunna önska hur du vill att det blir, men det är rektor som bestämmer. Hur schemat för din klass på gymnasiet kommer att se ut - kan ingen människa svara på nu, när du ska börja på gymnasiet hösten 2018.

    Jag hoppas att jag svarade på de flesta av dina frågor, men hör gärna av dig igen om du har frågor kvar eller om nya frågor dyker upp!

    Du kan också med fördel prata med SYV på din skola och fråga om vilken erfarenhet hen har av f d elever på skolan som läste spets-engelska; hur det blev för de elever när de sökte till gymnasiet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick svar från Gymnasieantagningen i Malmö. Läs gärna deras svar nedan;

    Hej,

    Eleven söker bara med sina grundskolebetyg från åk 9. Han kan alltså inte få något extra plus när han söker till gymnasieskolan för att han har läst engelska på gymnasienivå.

    Med Vänliga Hälsningar
    Antagningssekreterare

    MALMÖ STAD
    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen
    Myndighetsavdelningen, Gymnasieantagningen

    SYV-besökare SYV

    Hej!  Läs svar från

    >>gymnasium/procivitas-privata-gymnasium-malmo nedan:

    "Precis som Liselotte har svarat på frågan, så finns det inga raka svar utan mer eller mindre kreativa lösningar. Vi brukar rekommendera elever som läst spetsengelska att gå på Eng5-lektioner under årskurs 1 för att sedan fortsätta med Eng6 i årskurs 2 och eventuellt Eng7 i årskurs 3. Om eleven har fått A i Eng5 så behöver det inte kursen examineras eftersom att betyget är satt, utan man kan passa på att lära sig för att det är kul och intressant.

    Med vänlig hälsning
    ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö ".