unsure
    Hej!

    Jag går sista året på samhällsprogrammet med inriktning på beteendevetenskap. Jag håller på att räkna ihop mina meritpoäng och försöka gissa mig fram för vad mitt meritvärde blir efter studenten. På de flesta sidor där man kan räkna ut sitt meritvärde finns det en liten ruta med "meritpoäng" och så är det från 0,5 till 2,5. Jag har ett hum om vad de innebär, men jag vill bara säkerställa om jag tänker rätt. :)

    För att på något enkelt sätt förklara så skrev jag upp alla kurser jag läser/läst, samt betyget jag fick. Jag vet att man kan få extra meritpoäng av Engelska 7 och moderna språk. Jag har läst Franska 3 och 4, samt läser jag Engelska 7 för tillfället. Om jag inte har fel så är det 1,5 i merit. När jag då lagt in alla mina betyg (utan att ha bockat i "meritrutan" som innehåller 0,5-2,5) i uträknaren så får jag fram att mitt snittbetyg är 17,65. Jag går tillbaka och bockar i att jag har 1,5 i merit och då blir mitt snittbetyg 19,15. Självklart får jag förhoppningar, men jag undrar om jag får det i onödan? Är det så meritpoängen funkar?

    En ytterligare fråga är att jag också läst Matematik 2, vilket jag har uppfattat ger 0,5 i merit. Dvs, jag har läst Matematik 2, Engelska 7 och Franska 3-4, får jag 2,5 (eftersom 2,5 är max) i merit istället?

    Tacksam för svar,
    Ivana Bilandzija
    :)
    • My :

      Matte 2 ger meritpoäng om du söker till utbildningar som ej kräver matte, t.ex juristprogrammet. Men om du söker till socionom- eller sjuksköterska där matte 2 är ett krav, då får du ej meritpoäng för matte 2. Läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • unsure : Tack My! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana,
    jag tycker du fick bra svar i kommentaren till din fråga som My har skrivit. Jag tycker också du kan läsa info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng där det förklaras hur meritvärde, jämförelsetal och meritpoängen "förhåller sig till varandra". När du har läst info på sidan, länk ovan, kan du höra av dig igen, om du har frågor kvar då. :)
    Vänligen
    ANNA