Maja
    Vad är meritpoäng till för och får jag meritpoäng fast jag bara läser språk i 2 år? Jag har valt ett nytt språk på gymnasiet, italienska (då jag tidigare läste spanska) börjar jag i en nybörjarkurs då? Eller kommer jag börja med dom som läste italienska i grundskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maja,
    Meritpoäng är till för att motivera elever att läsa extra/högre kurser i Matematik, Engelska & Moderna språk.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa om reglerna kring Meritpoängs-beräkningar.
    Meritpoängen höjer konkurrensvärde på dina gymnasiebetyg ganska mycket och underlättar därför att komma in på attraktiva högskole-/Universitetsutbildningar, där konkurrensen brukar vara mycket tuff.

    Om man börjar med ett Modernt språk /t.ex. Franska, Tyska, Spanska/ i å k 6 i grundskolan, fortsätter man med steg 3 på gymnasiet; om man börjar läsa språk i å k 8 i grundskolan, läser man från steg 2 på gymnasiet. I ditt fall, då du börjar med ett NYTT SPRÅK på gymnasiet, bör du läsa steg 1 först.
    Meritpoäng i MODERNA SPRÅK får man från steg 3 /med ett undantag - läs på länken ovan - i fall man får Meritpoäng i Moderna språk (för något annat språk), kan man då få Meritpoäng även för ett till /i lägre steg än 3/.
    För att få Meritpoäng räcker det med betyget E i kursen.

    Vänligen
    Mikael SYV