Iram
    Hej, jag går naturnatur programmet och undrar en sak gällande individuella val i mitt andra år. Jag har bestämt mig att jag kommer ta engelska 6/7( vet inte vilken det är) och matte 5, men jag vill även läsa spanska 4 som utökat, då jag läser spanska 3 nu. Det jag undrar är om jag väljer alla tre vilket av betygen kommer räknas? Och om jag får bättre betyg på ma5 och eng kommer de meritvärdena räknas eller om jag får bättre betyg på spanska kommer spanska meritvärdet räknas. Jag vill gärna studera med datorer i framtiden så undrar om det här kan påverka något. Jag funderar även att studera utomlands och om spanska har någon påverkan på det (om jag läser nåt med datorer).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Iram

    på Naturvetenskapsprogrammet är Engelska 6 en obligatorisk kurs, så det är Engelska 7 som man kan ha som Individuellt val eller som en Utökad kurs.

    Utökade kurser är det Rektor som måste besluta om. Det är inte säkert att du eller någon elev över huvudet taget på din skola som får läsa utökade kurser. Det finns fördelar i att Inte läsa U-kurser. Om man läser U-kurs, läser man mer och kan bli splittrad och det finns även risk att man överanstränger sig och blir "utbränd".

    Om du tänker på meritpoängen>>, då gäller de endast vid ansökan till Svenska universitet och högskolor, de gäller inte i utlandet. Och inte alla utbildningar på högskolenivå i Sverige som accepterar meritpoängen; dessutom finns det planer på att ändra reglerna. Meritpoängen kanske tas bort inom några år - det finns planer ang. detta...

    Men som reglerna är nu, så får du 0.5 i merit för godkänt betyg i Moderna språk 3. För engelska 7 får du 1.0 i merit. För Moderna språk 4 får du 1.0 - och på så sätt uppnår du maximalt antal meritpoäng. Matematik 5 kommer i så fall inte ge dig merit, för att du uppnår max ändå.

    Du frågar om Spanska behövs om man studerar datorkunskap utomlands. Och det beror på - om du ska läsa i Spanien, Latinamerika eller i USA - då är det mycket bra att kunna spanska; men i många andra länder där inte spanska är ett språk som talas av många, då kommer det inte att spela någon roll om man kan eller inte kan spanska.

    Som sagt, beslut om U-kurser (utökade) är upp till rektor att ta. Du måste ansöka om det och invänta rektors svar; ansökan gör man oftast via SYV på sin skola. Enligt reglerna bestämmer man på förhand, innan man påbörjar läsa en kurs, att just den kursen kommer att bli U-kurs. U-kursens betyg räknas in i elevens jämförelsetal endast i två fall; om den krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Om vi t.ex säger att matte 5 blir en U-kurs för dig. Den krävs inte för särskild behörighet och den kommer inte ge dig merit, för att du redan uppnår max i merit genom andra kurser; på så sätt kommer inte betyg i den kursen räknas in. Det är "som om du inte läste den kursen" /kunskaper behåller du givetvis, men betyget kommer inte spela någon roll/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Så jag skulle kunna välja engelska 7 och matte 5 som individuellt val och så skulle jag kunna välja spanska 4 som utökat, altså spelar inte spanska 4 någon roll då? (Min syv i skolan snackade om att jag kunde ta uttökat tillval, det är lite därför jag frågar och hur mycket det påverka om jag väljer uttökat). Vill bara också fråga att min syv i skolan sa att betyget kommer räknas in från mitt uttökade, har du några aningar om det är sant eller inte?
    • Julia : De kurser som i elevens Examensbevis är markerade med "U" (utökad kurs) räknas in endast i 2 fall; om den kursen krävs för särskild behörighet till just den utbildningen som man söker just då; eller om kursen ger Meritpoäng.
    • Julia : Jag har skrivit ett nytt svar tiII dig nu. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    så här kan det bli. Om du har Spanska 4 som U-kurs i ditt examensbevis och du får så pass högt betyg i den kursen att det betyget skulle höja ditt jämförelsetal - då kan Antagning.se räkna in det betyget med motiveringen att den kursen ger meritpöäng /då kan man säga att du får dina meritpoäng från Spanska 4 och inte med eng7 eller från matte 5/ men betygen i alla de kurser som är "vanliga", inte U-kurser kommer ÄNDÅ räknas in alla. Plus även betyget i U-kursen (men bara om det betyget höjer ditt jämförelsetal) och om det inte höjer eller sänker, då räknas inte det betyget in.
    Så har i alla fall vi tolkat reglerna här på fråga syv. Men det är inte vi eller din syv som räknar ut Meritvärde, utan det gör Antagning.se och deras tolkningar och tillämpningar kan också ändras. Nya regler/direktiv kan också komma...

    Allmänt gäller: vi räder att försöka undvika läsa U-kurser, utan koncentrera sig på sina vanliga kurser. Om man tar sig an för mycket, riskerar man få lägre betyg i många kurser,.. och i värsta fall kanske inte ens uppfyller kraven för examensbevis och inte blir behörig till högskolestudier över huvudet taget.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Så om jag har förstått rätt så räknas u-valen in om det antingen höjer eller sänker jämförelsetalet. Så det kan egentligen sänka hela medelvärdet på mitt betyg? Jag kan alltså inte ta det bara för liksom kunskapen, alltså att jag inte får något betyg, jag måste tänka på att det påverkar mitt medelvärde på betygen, om jag har förstått rätt? Jag vill ta Spanska 4 mest för att det är kul, språket är kul och så vidare, men det kanske ändrar, tack föresten för hjälpen alla som svarar.
    • Julia : Det är bra att du tycker att språk är roligt! Du kan läsa spanska 4 som U-kurs. Det kommer inte att sänka ditt meritvärde. Antingen så påverkas inte ditt meritvärde av betyget Spanska 4 som U-kurs ELLER så höjs det.