Aya
    Hej ! Jag undrade om jag går nu i 8 klass och börjar i en montersori skolan och hamnar i en grupp med 9:orna så ska jag plugga med de och sen börja gymnasiet eller ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aya!
    På vissa skolor går man i blandade klasser 8-orna & 9-orna läser tillsammans, till exempel men de som läser i åk8 får betyg för åk8 och de som går i åk9, prövas mot kunskapsmål för betyg får åk9. Du kan inte hoppa över en årskurs pga du går i montessoriskola.

    På gymnasiet börjar du efter det att du klarade betyg i åk9 (vårterminen) och du söker under det läsåret som du läser i åk9 - till gymnasiet.

    Det finns några ganska få elever som "hoppar över en årskurs" - om de är extra begåvade eller läser extremt mycket och kan uppvisa kunskaper som räcker för att "hoppa över en årskurs". Det är mycket ovanligt, men förekommer. Att man "hoppar över en årskurs" har inte med att göra om man går i montessoriskola skola eller ej.

    Önskar dig stort lycka till i dina studier!
    ANNA