Agnes
    Hej! Jag vill gärna söka till södra latin dans. Jag undrar lite om hur själva poängen i antagningsprovet fungerar (just på södra latin)? Jag har förstått att man kan få från 0-20 men vad motsvarar de olika numrena senare när man ska "plussa" ihop det med ens slutbetyg i 9:an?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    Du har förstått helt rätt. Man kan få upp till 20 provpoäng.

    Sedan lägger man ihop "betygspoängen från Slutbetyget" med "provpoängen från provet" enligt föjande Formel:

    Betyg + (16 x provpoäng)

     På så sätt får man fram en "siffra" med vilken man konkurrerar om en plats på utbildningen.

    Vi tar ett exempel: en elev får 10 poäng på Färdighetsprovet/dansuppvisningen - då blir det 16 x 10 = 160 "uppvisningspoäng", som läggs till elevens betygspoäng.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga. Kommer du på fler frågor, hör av dig och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare