Wilma
    Låt oss säga att jag söker till flera olika program. Jag kommer inte in på mitt första- eller andrahandsval, men däremot på det tredje. Kommer jag då in på det tredje under första antagningen? Och har sen en till ”chans” på det två övre i andra antagningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    om du är BEHÖRIG, men ej kommer in (pga för lågt meritvärde eller för lågt resultat från Högskoleprovet), då ställs du i RESERV till de alternativ som är - av dig - högre prioriterade än det alternativet som du kom in på. Från RESERV kan man komma in men det finns ingen garanti, tyvärr.

    Vänligen
    Julia

    • : Kommer jag in på tredjehandsvalet på första antagningen?
    • Julia : Du kommer in om du har tillräckligt högt meritvärde eller tillräckligt högt resultat från högskoleprovet; du kommer ju Konkurrera om utbildningsplatsen mot andra som söker samma utbildning.