Judy
    Hej, jag undrar hur programinriktingen inför år 2, gymnasiet fungerar?
    Vilka val kan man välja mellan och vilka ger meritpoäng?
    Är det bara moderna språk som ger meritpoäng?

    Obs, jag går på naturvetenskapslinjen, St petri, Malmö

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Judy, jag har tittat på vad just din skola erbjuder på NA http://malmo.se/Forskola--utbildning/Gymnasieskola/Gymnasieskolor-i-Malmo/Kommunala-gymnasieskolor/St-Petri-skola/For-dig-i-grundskolan/Utbildningar/Naturvetenskapsprogrammet.html och det verkar som att det bara erbjuds inriktning "Naturvetenskap" och om det är så, då kan du inte välja inriktning.
    Om meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Engelska 7 ger 1.0 i Merit
    Moderna språk och Matematik - kan krävas för BEHÖRIGHET och i så fall inte ger Meritpoäng, men om man söker till en högskoleutbildning där Matte och Moderna språk inte krävs för behörighet - får man meritpoäng från Matte 2 och Moderna språk 3 - och för högre kurser.
    OBS! att Meritpoäng gäller enbart vid ansökan till högskola i Sverige och även här finns det undantag: t.ex. Handelshögskola i Stockholm erkänner inte Meritpoäng. Vi känner inte någon annan högskola i Sverige idag som inte erkänner Meritpoäng men det kan finnas - så det gäller att läsa på högskolans hemsida eller kontakta skolan för att få reda på alla viktiga detaljer.
    Du får gärna återkomma i fall jag har fel ang.inriktning/ar på din skola.
    I fall ni skall välja inriktning till åk2 - kan vi diskutera vilken inriktning som passar dig bäst.
    Vad är dina planer efter gymnasiet?
    Mvh
    ANNA SYV