Jessica
    Hej! Jag har sökt till psykologprogrammet (BI) i tre olika städer och har idag fått antagningsbesked.
    1. Lund: reservplats 45
    2. Göteborg: reservplats 3
    3. Örebro: antagen

    Planen är just nu att fortsätta hålla mina reservplatser i Lund och Göteborg. Jag vill helst inte gå till Örebro, utan istället i Lund eller Göteborg. Men är det säkrast att tacka ja till Örebro även om jag inte helst vill gå där? Eller blir jag struken från GU och LU om jag tackar ja till Örebro? På antagning.se så stod det att "Om du har blivit antagen till 45 hp kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. Om du inte blivit antagen till något än, kan du stå som reserv till maximalt 210 hp." Men det som förvirrar mig är att psykologprogrammet är värt 300hp.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Det är synd att de inte skriver "per termin", för att det menas just PER TERMIN... "Om du har blivit antagen till 45 hp PER TERMIN, kan du stå som reserv till maximalt 165 hp FÖR ANTAGNING TILL NÄSTKOMMANDE TERMIN. Om du inte blivit antagen till något än, kan du stå som reserv till maximalt 210 hp." - Du har rätt i att psykologprogrammet är på 300 hp, men den går ju på 10 terminer, alltså 30 hp per termin. Du är alltså nu antagen till 30hp, du är antagen till första terminen. Att komma från reserv finns inga garantier på... även om man står som RESERV nr.3 som du gör - till Gbg. För att någon från reserv ska antas, bör någon som nu är ANTAGEN avstå sin plats, då går platsen till reserv nr.1. Blir det 2 personer som i Gbg avstår från sina platser, kommer reserv 1 och 2 in. Och du blir med det Reservnr1. Sedan när antagning är avslutad, kommer det tyvärr inte spela ngn roll om man var reserv nr.1 eller nr.511... . Om du kan tänka dig läsa i Örebro, bör du tacka Ja till den platsen. Om du inte kan tänka dig läsa i Örebro, varför sökte du dit?
    Bostads-aspekten? I vissa städer är det lättare att få bostad än i andra. Psykologprogrammet går på fem år, ganska lång tid, det är därför viktigt att ha en "bra" bostad, som man har råd med och inom rimlig pendlingsavstånd från skolan. Jag vet inte hur du tänkt kring bostadsfrågan... men jag råder dig inte glömma den, för den är viktig.