Alli
    Jag sökte gymnasium nyligen. Jippi för mig! Men nu har jag blivit väldigt paranoid om jag verkligen kommer in. jag vet att jag kommer in meritpoängsmessigt men jag vet inte om jag kommer in pga första eller andrahandmottagning.

    Jag har som första val en fristående gymnaieskola utanför min kommun/samverkansområde och som andrahandsval har jag en kommunal skola utanför min kommun/samverkansområde.

    Jag vet inte om jag kommer in eller inte med tanke på att jag inte kommer där ifrån och jag vet att de som kommer ifrån samma stad/samverkansområde så prioriterad de och om det finns platser kvar så kommer man in. Hur kommer det att bli för mig? Jag gissar på att jag kommer bli andrahandmosttagen och det är det jag vill undvika att bli. Men samtidigt så har rektorerna på skolan sagt till mig att jag kommer in samtidigt som alla andra och att de har riksintag. Jag förstår inte hur det kommer att bli. Men sedan så har jag nu fått reda på att man blir andrahandmottagen om den nationella programmet/inriktningen finns i min kommun/samverkansområde.

    Sedan så har jag en kommunal skola som är utanför min kommun/samverkansområde. Hur blir det där. Jag vet att man kan fylla in en blanket om att få bli prövad med särskilda skäl och om jag blir antagen där så kommer jag in med resten av de som kommer från samma stad.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,
    om olika skoltyper vad gäller gymnasieskolorna - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Du skriver om att du har som första val en fristående gymnaieskola utanför din kommun/samverkansområde.

    Fristående gymnasieskolor har Riksintag = alla prövas på samma sätt, som förstahandssökande, oavsett vilken kommun de är skrivna i.

    Kommunala gymnasieskolor kan ha Riksrekrytering på hela skolan eller på någon eller några av sina utbildningar. Till de utbildningar som har Riksrekrytering prövas också alla som förstahandssökande. Men till resten av utbildningar på de kommunala skolorna prövas de som ej tillhör samma upptagningsområde - i andra hand, alltså när alla "egna" behöriga sökande kom in och det ändå finns ledig plats, då prövas de som är från "utanför upptagningsområde" (på så sätt finns det stor risk att inte komma in även om man har höga betyg, därför att om inte ngn ledig plats finns - kanske t o m står "egna" elever i RESERV, då kommer ingen från utanför upptagningsområde ha ngn som helst chans).