Lily
    Hej! Jag skulle vilja studera utomlands i Frankrike. Jag undrar hur skolorna fungerar där? Yrkeshögskolan och universitet? Räcker det med mina svenska gymnasie betyg för att komma in på vissa program / utbildningar? Eller måste jag ha hög snitt värde på mina betyg, T.ex 19.00 för att komma in? Jag är typ intresserad av nästan allt. Pilot, läkare, mäklare, apotekare och ekonom kan jag tänka mig. Hur söker jag liksom franska universitet? Eller yrkeshögskolan där? Och vad behöver jag läsa för språk kunskaper? Ska jag läsa franska på gymnasie nivå eller behöver jag även läsa franska på universitet nivå? Vad är skillnaden? Tack om ni kan guida mig och svara på mina frågor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lily,
    mitt förslag är att du lär dig så mycket franska du kan. Även om utbildning du ska läsa i Frankrike kanske har undervisningsspråk engelska, så är det ändå mycket fördelaktigt att kunna så mycket av det språket som talas i landet, som möjligt.
    För övrigt, så kan vi på FRåGA SYV - tyvärr - inte bistå med så mycket info om studier i Frankrike. Vi har ingen expert på studier i Frankrike.